Mnohé médiá predkladajú nedávne zablokovanie zákazu spaľovacích motorov od roku 2035 zo strany Nemecka ako veľkú nezodpovednosť a riskantnú iniciatívu jednotlivca – konkrétne spolkového ministra dopravy.

Oháňajú sa pritom tvrdením, že Volker Wissing sám na vlastnú päsť zastavil „v podstate hotovú dohodu“ päť minút pred dvanástou a naznačujú, že Berlín tým stráca v očiach EÚ dôveryhodnosť. Až na to, že pravdou je pravý opak.

Technologická neutralita, spomínate si?

Mnohé krajiny so silným automobilovým priemyslom, okrem Nemecka tiež Taliansko, Česko či Slovensko, súhlasili s postupným vyraďovaním spaľovacích motorov pod podmienkou takzvanej technologickej neutrality. Preložené do zrozumiteľnejšej reči to znamená, že nemali problém s postupnou transformáciou dopravy, ak európske úrady nebudú uprednostňovať elektromobily pred ďalšími formami čistých alternatívnych pohonov.

Jedným z nich boli tiež syntetické palivá a Európska komisia sa vyslovene zaviazala, že o nich bude uvažovať, preskúma ich efektivitu a bude o nich jednať so zástupcami jednotlivých štátov. Čo sa stalo následne, asi nemusíme zvlášť zdôrazňovať. Európsky parlament zmietol e-palivá zo stola, EK to potichu posvätila a úradníci spolu s časťou poslancov (prevažne lavicovo-zeleného spektra) EP dúfali, že v ich rozhodnutí už nebude z Rady ministrov EÚ nikto vŕtať.

Wissing má za sebou väčšinu Nemcov i motoristov EÚ

Skutočnosť, že Wissing neostal v boji proti faktickej likvidácii európskeho automobilového priemyslu osamotený, a že sa za neho okamžite postavilo množstvo štátov a ďalších ministerských kolegov, len podčiarkuje, že situácia zďaleka nebola taká jednoznačná, ako sa ju snaží Európska únia a časť médií interpretovať.

A nie je to len o politikoch. Najnovšie nemecké prieskumy dokazujú (aktuálne napríklad anketa Autoscout24), že medzi tamojšími motoristami rastie skepticizmus, pretože zdražuje elektrina a končia bonusy. Výsledok? Až 40 percent vodičov prestalo uvažovať o budúcom nákupe elektromobilov a len 15 percent by opäť otočilo, ak by sa dotácie zase zvýšili a klesla cena energií. Väčšina Nemcov pritom e-palivá podporuje. A to celý čas hovoríme o krajine, v ktorej už jazdí milión batériových áut a má jednu z najrozvinutejších dobíjacích infraštruktúr na svete.

Nevyšlo to ani v raji elektromobilov

Nepochybujeme o tom, že anketa v mnohých ďalších štátoch by dopadla v prospech spaľovacích motorov ešte presvedčivejšie. Nakoniec, stačí sa pozrieť do Holandska považovaného za raj elektromobilov. Až polovica vodičov batériových áut sa vracia ku klasickým motorom.

Nemusíte mať politikov na národnej úrovni v láske, ale v tomto prípade (teda v debate o budúcnosti dopravy v EÚ) jednoducho len začali počúvať to, čo hovorí absolútna väčšina motoristov. Zákaz spaľovacích motorov v Európe klímu a svet nespasí, navyše technologická neutralita spojená s odklonom od fosílnych palív emisie objektívne znížiť môže. Čo bude ďalej?

Zelení tlačia na pílu

EK sa teraz snaží narýchlo splácať nový návrh, ktorý by syntetické palivá a tým pádom i spaľovacie motory po roku 2035 povolil. Nemci však majú európskych poslancov evidentne prečítaných a Volker Wissing už oznámil, že sa nenechá tlačiť do rýchlej dohody, do ktorej sa ho snažila okrem iného dokopať i spolková ministerka Steffi Lemkeová (samozrejme za stranu Zelených).

Lemkeová koncom minulého týždňa oznámila, že dohoda bude dosiahnutá v najbližších dňoch, aby definitíva prebehla práve dnes (23. 3.) v rámci summitu lídrov EÚ. Wissing sa ale už nechal počuť, že sa so znením návrhu ponáhľať nebude.

Hovoríme o regulácii pre rok 2035. Nechápem, prečo si nemôžeme vziať čas, aby sme sa na tento problém pozreli detailnejšie,“ oznámil spolkový minister dopravy v rozhovore pre noviny Augsburger Allgemeine.

Volker Wissing samozrejme chápe, prečo ten čas potrebuje, nechce to ale povedať na plné ústa. Európskej komisii jednoducho neverí a má na to dobrý dôvod. Niekoľko bruselských zdrojov nezvisle na sebe tvrdí, že EK chcela Wissinga a ďalších „rebelov“ dotlačiť k tomu, aby odsúhlasili súčasnú podobu návrhu s tým, že sa „na syntetické palivá teda pozrú neskôr“ a „schvália ich dodatočne“.

EK stratila dôveru

Potom, čo európski úradníci syntetické palivá už raz – navzdory oficiálnemu záväzku a sľubom – odignorovali, ich slovo skrátka nemá váhu a naznačuje to i Wissing: „Predtým, ako budeme mať spoločné ÁNO, musíme mať záložný plán. V podobe záväzku Európskej komisie (o e-palivách – pozn. red.) sme ho mali aj predtým, lenže nič sa nestalo.“ Spolkový minister dopravy preto žiada čas, diskusiu a „právne čisté riešenie“, inak povedané nepriestrelný návrh, v ktorom budú akceptované názory jednotlivých štátov a nielen názor od reality odtrhnutých úradníkov.