Staviť všetko na jednu kartu sa nevypláca. Vedia o tom aj stratégovia európskej mobility, stále častejšie sa preto ozývajú hlasy varujúce pred jednostrannou orientáciou na batériové elektromobily. S ich nárastom sa totiž vynárajú nové a nové problémy, ktorých riešenia sa často len odsúvajú. Jedným z nich je aj závislosť od dodávok batérií, ich nedostatok na trhu či absencia drahých surovín potrebných na výrobu.

Mnohé automobilky dnes bojujú s nedostatkom batérií. Údajne kvôli tomu obmedzujú výrobu.

Nie sú batérie? Tak stojíme

Je verejným tajomstvom, že niektoré automobilky museli dokonca obmedziť výrobu svojich batériových elektromobilov práve kvôli nedostatku trakčných batérií. Podľa britského denníka The Times to už postihlo aj Jaguar, ktorý musel z dôvodu nedostatku batérií na týždeň pozastaviť výrobu elektromobilu Jaguar I-Pace. S výrobou mu pritom pomáha rakúska spoločnosť Magna Steyr a akumulátory nakupuje od poľského zastúpenia LG Chem. Jaguar v tom však nie je sám a podobné problémy už ohlásilo viac automobiliek. Podľa denníka Handelsblatt mal s dodávkami akumulátorov z LG Chem problém aj Mercedes-Benz pri výrobe modelu EQC.

Vodík má byť riešenie

Vodíkové autá sú dnes vnímané ako jedna z možných alternatív pohonu budúcnosti, ich rozšíreniu však bráni nedostatočná infraštruktúra. Peniaze na jej budovanie sa však nebudú uvoľňovať skôr, než bude jasné, že vodík dostane v blízkej budúcnosti podobnú legislatívnu podporu, akú dnes užívajú batériové elektromobily. Podľa Henrika Hololeia zo sekcie dopravy a mobility Európskej komisie je najväčším problémom vodíkovej mobility strach užívateľov z nedostatočnej infraštruktúry. Preto je nevyhnutné, aby sa ľady pohli aj v tejto oblasti. S masovejším rozšírením tohto pohonu príde aj zlacnenie vodíkových technológií, ktoré sú dnes veľmi drahé.

Vodíkové technológie už máme, stále sú však veľmi drahé. Ich cenovej dostupnosti pomôže masívnejšie rozšírenie vodíkových áut.

Ako prvé v tejto oblasti najvýraznejšie zaberie Nemecko, ktoré pripravilo novú stratégiu pre vodíkový pohon. Nemecký minister hospodárstva, Peter Altmaier, predpokladá intenzívne zavádzanie vodíka v niekoľkých oblastiach dopravy, zároveň očakáva, že v roku 2030 bude Nemecko až 20 % vodíka vyrábať z obnoviteľných zdrojov. Do troch rokov chcú mať vybudovaných 400 staníc na vodík. Ten budú užívať nielen bežní motoristi na osobných autách, ale aj autobusy, vlakové súpravy a pracovné mechanizmy. Nemci zároveň vyčíslili, čo ich bude podpora vodíka stáť. Na konci účtu svieti číslica 3,4 mld. eur.

Nemci chcú do roku 2023 vybudovať na vlastnom území 400 čerpacích staníc na vodík.

Ide aj o výskum

Nemci chcú výraznejšie investovať do rozvoja infraštruktúry (na distribúciu vodíka použijú aj súčasné upravené plynovody, vodíkové „cesty“ majú byť len v Nemecku dlhé 5900 km), ale aj do výskumu spojeného so zdokonaľovaním výroby a distribúcie vodíka. Na testovacie vodíkové centrá vyčlenili 650 mil. eur.

Aj vodíkový pohon má svoje úskalia, z výfuku vodíkových áut odchádza ako vedľajší produkt voda. Čo sa s ňou však bude diať na premrznutých vozovkách vo veľkých mrazoch? Riešenie takýchto a podobných detailov však prinesie až prax.

Z Nemecka do celej EÚ

Nemecko sa netají ambíciou podpory vodíkových pohonov na území celej Európskej únie. Od polovice roka 2020 totiž bude predsedať Európskej rade. Na podnet predsedajúceho štátu by mal byť už v roku 2021 predložený nový celoeurópsky dokument podpory a rozvoja alternatívnych palív, medzi ktorými bude hrať vodík hlavnú úlohu. Už dnes sa k nemu hlásia krajiny Beneluxu aj Veľká Británia. Tá sa netají tým, že v roku 2030 chce mať na svojom území až 1000 vodíkových staníc. A ich argumenty? Okrem ekologického prínosu a lepšieho komfortu tankovania (násobne rýchlejšie dotankovanie energie ako pri batériových elektromobiloch) je to predovšetkým zníženie závislosti národného hospodárstva od dovozu strategických surovín z iných krajín.