Čipová kríza, koronavírusová epidémia, ale k tomu tiež prísnejšie požiadavky na ochranu životného prostredia, celkovo nemecká zelená politika či stúpanie vstupných cien za suroviny. To všetko sú dôvody, kvôli ktorým bijú niektoré tamojšie médiá na poplach.

Prepad si okrem iných všíma i Automobilwoche, ktoré upozorňuje, že zatiaľ čo vo svete vlani produkcia áut v priemere stúpla, v Nemecku sa prepadla o ďalších 13,2 percenta.

Na západ od Českej republiky momentálne funguje 23 tovární, pričom najnovšia stojí neďaleko Berlína. Nepostavila ju domáca automobilka, ale ide o Gigafactory Tesly, ktorú nedávno otvorili a oficiálne spustili za účasti Elona Muska.

Ako sa jej produkcia podpíše na tohtoročných čísla, nikto presne netuší, jej nábeh bude postupný, Nemecko však veľa dôvodov na optimizmus nemá. V porovnaní s rokom 2016 sa produkcia v tamojších závodoch prepadla o 47 (!) percent. V priebehu piatich rokov z 5,5 na necelé tri milióny áut.

Ako pripomína Nemecká asociácia automobilového priemyslu VDA, týmto výsledkom sa Nemci dostali na úroveň v roku 1975, teda na obdobie, keď sa v predajniach objavila prvá generácia Volkswagenu Golf. V nasledujúcich deviatich rokoch sa ich predalo 6,2 milióna kusov a drvivá väčšina z nich vznikla na domácich linkách, otázkou ale je, ktoré auto ho dnes zastúpi. Predaje súčasného Golfu padajú a po drahých elektromobiloch nie je zďaleka taký dopyt, ako by si VW či iné nemecké značky priali.

Aj preto sa hovorí o tom, že niektoré továrne budú zatvorené a výroba sa bude ďalej prepadať, otázkou akurát je, kto si to odnesie tentoraz.