Koniec spaľovacích motorov na starom kontinente vyzeral ako hotová vec. EÚ tvrdohlavo tlačila vpred len elektromobily a o syntetických palivách či iných technológiách nechcela ani počuť. Viaceré automobilky sa podľa tohto scenára začali riadiť a veľké financie presmerovali na vývoj batériových vozidiel. Niektoré značky zašli ešte ďalej a ohlásili koniec klasických motorov ešte pred spomínaným zákazom, ktorý mal začať platiť v roku 2035

Jaguar zamáva konvenčnému pohonu už v roku 2025, Renault, Volvo, európsky Ford, Bentley či Rolls-Royce zase od roku 2030. V princípe celý koncern Stellantis sa má uberať elektrickou budúcnosťou od 2030. Audi dokonca ohlásilo, že od roku 2026 predstaví už len elektrické modely a výrobu vozidiel so spaľovacím motorom ukončí do 2033. Vyhlásenia, ktoré niektorí považovali za pomerne predčasné.

Všetky peniaze idú do elektromobility, tvrdí de Meo

Celá Európa sa skutočne začala pripravovať na masový prechod k elektromobilite a podľa šéfa Renaultu, Luca de Mea, to zašlo tak ďaleko, že v súčasnosti už nikto nové spaľovacie motory nevyvíja. „Nemyslím si, že by v Európe niekto vyvíjal úplne nový motor. Nikto od nuly nový spaľovací motor nevyvíja. Všetky peniaze smerujú do elektrických alebo vodíkových technológií,“ tvrdí. Kus pravdy v jeho slovách určite bude, na starom kontinente je momentálne vážne len veľmi málo výrobcov, ktorí by vyvíjali od základu nový agregát. To ale neznamená, že nie sú vôbec žiadni.

Automobilky na konvečných pohonoch stále pracujú, napríklad BMW vyvíja kompletne novú generáciu spaľovacích motorov, benzínových i dieselových (!), pričom chýbať nebude ani šesťvalcový či osemvalcový agregát. 

Ako navyše naznačuje aktuálny vývoj udalostí o (ne)konci spaľovacích motorov v Európe, rozhodnutie viacerých značiek dať zbohom konvenčnému pohonu a sústrediť sa výhradne na ten elektrický, mohlo byť trochu unáhlené. Spaľovacie agregáty tu vďaka syntetickým palivám pobudnú ešte nejakú dobu. Drobnú výhodu by tak získali nielen automobilky, ktoré spaľovacie motory stále vyvíjajú, ale aj také Porsche, ktoré spustilo výrobu vlastného e-benzínu v Čile.

Šéf Renaultu nie je veľkým fanúšikom tohto riešenia a e-palivá opísal len ako okrajové riešenie. Zároveň však uznal, že predstavujú istú príležitosť. Okrem toho uviedol, že ich výroba by sa musela značne zvýšiť, aby sa vytvorili silné dodávateľské reťazce, čo by však s jasne stanovenými pravidlami nemal byť problém.

Zdroj: Politico