Dobrým príkladom je Nemecko, kde si ekologické cítenie dotuje každý z vlastných peňazí. V roku 2012 v tejto krajine zaznamenali viac ako tri milióny registrácií nových áut. Leaf sa na tomto čísle podieľal len 451 registráciami.

 

Čiastočný úspech zaznamenal Nissan v USA, kde otvoril továreň v Tennessee. Mesačný predaj tak narástol zo 650 kusov na 2200 kusov. Povedzme si však pravdu, stále je to úboho málo. Oživenie predaja plánuje automobilka aj v Európe. Vo Veľkej Británii štartuje výroba modernizovaného Leafu.

 

Konštruktéri upravili aerodynamiku, efektivitu pohonného ústrojenstva a systém rekuperácie brzdnej energie. Bez zvýšenia kapacity akumulátorov dosiahli nárast dojazdu v laboratórnych podmienkach zo 175 na 200 km. Okrem toho došlo k skráteniu doby nabíjania z 8 na 4 hodiny. Na to však budeme potrebovať príplatkovú 6,6 kW nabíjačku a 23 ampérovú zásuvku. V rámci techniky pribudlo aj tepelné čerpadlo, ktoré umožní väčší dojazd v chladnom počasí.

 

Nissan Leaf síce bude lacnejší, no nebude mať batérie. Za ich prenájom a nabíjanie zaplatíte zhruba toľko, koľko za tankovanie. Ak si k tomu pripočítame obmedzený dojazd, kde je jeho výhoda?

Cena Nissanu Leaf by mohla byť nižšia až o 3000€. V Británii štát ponúka dotáciu 5000 libier (5900 €). Briti si teda budú môcť uspokojiť svoje ekologické potreby už za približne 25 000€. Nissan však stláča cenovku ešte nižšie. Po novom si budete môcť kúpiť elektromobil bez batérií. V tomto prípade dostanete Leaf už za menej ako 19 000€. Automobilka vám akumulátory ochotne požičia. V prípade Veľkej Británie pôjde počas trojročného lízingu o mesačný poplatok 70 libier (82€). Automobilke však musíte sľúbiť, že ročne nenajazdíte viac ako 12 000 km. V prípade, že chcete najazdiť takmer 25 000 km, zaplatíte prenájom batérií vo výške 129 libier (152€). Výrobca sa chce poistiť, aby ste mu batérie nezničili. To je dosť v rozpore s rozšírením záruky akumulátorov na 5 rokov.

 

Poďme sa na tieto čísla pozrieť z hľadiska ekonomiky prevádzky. Ak sa zaručíte, že ročne neprejazdíte viac ako 12 000 km, budete mesačne platiť 82€. Za prevádzku auta teda ročne zaplatíte 984€ plus náklady na nabíjanie, ktoré teraz vynechám. Druhou možnosťou je kúpa auta s bežným spaľovacím motorom v cene 19 000€, ktorých je na trhu naozaj dosť. Pre náš príklad počítam s priemernou spotrebou nafty 6 l/100 km pri cene jedného litra 1,4€. Pri ročnom nájazde 12 000 km vzniknú náklady 1008€. To je o 24€ viac, ako stojí prenájom batérií. Náklady na ich nabíjanie však budú pravdepodobne vyššie ako 24€.

 

Tieto výsledky síce nie sú presné, no na náčrt situácie stačia. Elektromobily mali okrem ekológie priniesť aj nižšie prevádzkové náklady. Nissan Leaf to nedokáže.

 

Zdroj: autoblog.com

Prečítajte si aj:  Toto v Nissane nečakali. Predaj elektromobilu Leaf je úbohý!