Túto nie príliš sympatickú vlastnosť výrobcovia kvapaliny, chemické koncerny Dupont a Honeywell, vôbec nepopierajú. Klasifikujú ju ako mierne horľavú, ťažko vznetlivú látku. Stoja si však za tým, že látku je bezpečné používať a spĺňa všetky potrebné požiadavky. Opak ale tvrdí automobilka Mercedes. Tá pri vlastných testoch prišla na to, že kvapalina sa pri čelnej zrážke dostane na horúci povrch motora a vznieti sa. Pri testoch mali naozaj slušnú úspešnosť - stalo sa tak 20 krát z dvadsiatich pokusov. Chemické giganty sa bránia tým, že ich testy sú OK, ale Mercedes tvrdí, že testy nie sú správne a nesimulujú reálne podmienky. O rovnakých problémoch doteraz všetky automobilky buď mlčali, alebo ich jednoducho nemali. Na stranu Mercedesu sa však najnovšie pridal Volkswagen a situácia naberá na vážnosti. Najlepšie je, že EU ako taká k prípadu mlčí, pritom práve ona môže v tejto veci urobiť čokoľvek. Automobilky sa teda vrhli na testovanie novej náplne pre klimatizáciu, aby mali istotu, že chladivo je bezpečné.

Úspešnosť Mercedesu bola 100%: dvadsať nárazov, dvadsať vzniknutých požiarov

Kvapalina R-1234yf je doposiaľ jedinou látkou, ktorá spĺňa požiadavky EU k používaniu látok, ktoré majú byť priateľské k životnému prostrediu. Preto si Honeywell a Dupont mädlili ruky, keďže sú to isto zarobené peniaze. Na novú plniacu kvapalinu tento rok prechádza napríklad celý koncern GM. Niektoré automobilky sa teraz po prevalení kauzy začali obzerať po alternatívach. Jednou z nich je použitie CO2. Dôvod, prečo sa ale mala používať R-1234yf je ten, že na existujúcich klimatizáciách je potrebných iba zopár drobných zmien pre fungovanie s novou zmesou. Zatiaľ čo CO2 si vyžaduje iný princíp. Šéf koncernu Volkswagen, Ferdinand Piech, sa vyjadril, že koncern zapracuje na vývoji klimatizácií používajúcich CO2 namiesto rizikovej tekutiny. Sú si totiž istí v jednej veci - CO2 nehorí.

zdroj: autoblog.com, idnes.cz

Mohlo by vás zaujímať: Pozdrav z Bruselu: Autá budú jazdiť potichu