Dvanásťvalcový motor je pre mnohých to naj, čo ste si mohli alebo môžete pod kapotou auta kúpiť. Áno, je tu aj W16 od Bugatti, povedzme si však otvorene. Je tu niekto z čitateľov, kto by mal na kúpu alebo prevádzku tohto auta? Dovolím si tvrdiť, že asi nie. S dvanásťvalcami je to iné a na ich kúpu alebo údržbu aspoň na víkendové jazdenie má mnoho z nás.

Prvá predstavená V8 pochádza od automobilky Audi, ktorej pomohla vkráčať medzi prémiovku z Mníchova a Štutgartu.

Chcel by som sa však pozrieť na zúbok vidlicovým osemvalcom, ktoré u nemeckej prémiovej trojky buď prišli do predaja na konci 80-tych a začiatku 90-tych rokov, alebo už tu boli a len sa zvýšilo ich pole pôsobenia. Je pravda, že V8 v USA existovali naozaj dlhodobo, v Európe to až tak bežný typ motora nebol. Po 2. svetovej vojne síce boli nejaké pokusy s V8, avšak práve koncom 80-tych rokov sa začala mánia veľkých motorov aj v bežných sedanoch. Začíname teda abecedne, privítajme Audi V8.

Audi V8 malo byť odpoveďou na luxusnú triedu nemeckej prémiovky.

Audi V8 môžeme považovať za prvý počin od automobilky v oblasti luxusných sedanov a túžbu dohnať náskok konkurencie z Mníchova a Štutgartu. V 80-tych rokoch chcelo Audi konečne preniknúť aj do kategórie luxusných áut medzi BMW 7 a Mercedes-Benz S. Bez odpovedajúcej techniky to však nešlo a myslím tým hlavne motor a prevodovku. Audi 200 neponúkalo nič viac ako 5-valec, automat len s pohonom predných kolies (čo sa vtedy v luxusnej triede vôbec nenosilo), a to dokonca len trojstupňový.

Tou pravou odpoveďou bolo až Audi V8 predávané od 1988. Ak ste si ho niekedy pomýlili s menšou 200-kou, je to normálne. Karoséria je totiž dosť podobná, rázvor natiahli a do ponuky prišla aj predĺžená verzia. Späť však k motoru. Podľa názvu je jasné, že v ponuke bol len vidlicový osemvalec.

Vynovený motor so zdvihovým objemom 4,2 litra bol v ponuke aj so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.

Ten mal najprv zdvihový objem 3,6 litra, riadené zapaľovanie aj vstrekovanie jednotkou Motronic, maximálny výkon 184 kW (250 k) a 340 Nm a bol spojený so 4-stupňovou automatickou prevodovkou ZF. I keď by niekto povedal, že ide o 2x 4-valec 1,8 z Golfu GTI druhej generácie, blok bol nový (aj keď zdvihový objem naozaj odpovedal dvojnásobku 1,8). Ten je z hliníku bez liatinových vložiek, valce majú na sebe totiž takzvaný Alusil. Hlavy však kopírovali tie zo spomínanej 1,8. Po 2 rokoch od premiéry prišiel do ponuky 5-stupňový manuál. S ním automobil zrýchlil na 100-ku za 7,6 sekundy.

Veľké zmeny boli v priebehu roka 1991, kedy pôvodnú 3,6-ku doplnil väčší 4,2-litrový osemvalec, ktorý sprevádzal Audi niekoľko ďalších rokov. Ten ponúkol 206 kW (280 k), 400 Nm a zrýchlenie s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou (novinka) za 6,8 sekundy (údaje sa rôznia).

Model V8 mohol mať pod kapotou 2 motory, oba vidlicové osemvalce.

Po Audi V8 prišla v roku 1994 na trh prvá A8 generácie D2, ktorej práve V8 vydláždilo cesto do luxusnej triedy. Prvý osemvalcový motor od Audi tak síce nebol v extra pokrokovom aute (Audi V8 nejazdilo super kvôli celému motoru pred prednou nápravou), ale jednoznačne pomohol značke k prepracovaniu sa k štatútu prémiovky. Dnes ceny za slabšiu verziu štartujú na sume 4-tisíc eur, silnejší motor už pod 6-tisíc tak ľahko nekúpite. Nabudúce pokračujeme v Mníchove.

Zdroj foto: Audi

Audi V8 skúšalo aj úspech v DTM.