Je mi veľmi ľúto, že sedan GS podľa všetkého končí nadobro. S ES by na sebe navzájom kanibalizovali. 

Je ďalším vyjadrením dizajnového smerovania značky Lexus a odhodlania vyrábať vozidlá, ktoré poskytujú viac vzrušenia, emócií a vášne. Tradične zameraní zákazníci ocenia na modeli ES väčšiu priestrannosť, tichosť a bezpečnosť, kým nová generácia záujemcov ho bude vnímať ako sedan s ostrejšími jazdnými vlastnosťami, špičkovými bezpečnostnými technológiami a kvalitou spracovania, aká sa v tomto segmente vidí len zriedka.


Siedma generácia ES bude prvá, ktorá sa dostane na západoeurópsky trh (doteraz poväčšine USA a Kanada).  Kombinácia atraktívneho vzhľadu na úplne novej platformy GA-K (Global Architecture – K), vzrušujúcejších jazdných vlastností a ešte vyššej bezpečnosti bude obzvlášť príťažlivá. Ponuka bude zahŕňať aj verziu ES 300h s novým systémom hybridného pohonu s vlastným dobíjaním, ktorá sa začne predávať od decembra 2018. Verzie ES 200, ES 250 a ES 350 so zážihovými motormi sa dostanú do predaja v septembri 2018. 


Lexus si v roku 2017 v Európe pripísal na konto takmer 75 000 predaných vozidiel, čo je najviac v jeho doterajšej histórii, pričom zaznamenal rast už štvrtý rok po sebe. Nový sedan ES bude predstavovať jadro sortimentu značky Lexus. Mal by významnou mierou prispieť k dosiahnutiu vytýčeného objemu predaja v Európe do roku 2020, a to 100 000 nových vozidiel Lexus ročne.

Rozmery a dizajn

ES je dlhšie (+65 mm), nižšie (–5 mm) a širšie (+45 mm) než jeho predchodca. Dlhší rázvor náprav (+50 mm) umožnil posunúť kolesá viac do rohov karosérie, a to pri širšom rozchode kolies vpredu aj vzadu (+10 a +37 mm). Postoj a proporcie vozidla odrážajú jeho nové jazdné schopnosti a dodávajú modelu ES určitý druh príťažlivosti, ktorá každého prinúti obzrieť sa za ním.


Jasuo Kadžino, šéfdizajnér modelu ES, opisuje vzhľad vozidla ako „provokatívnu eleganciu“. „Model ES bol vždy elegantným luxusným sedanom. V tejto generácii sme mu dodali odvážne dizajnové prvky, ktoré prekvapia záujemcov s tradičnými očakávaniami,“ povedal.


Vďaka novej platforme GA-K bolo možné znížiť líniu strechy, čo umožnilo vytvoriť nezameniteľnú, výrazne sa zvažujúcu siluetu, pôsobiacu dynamicky, no pritom ladne. Predná maska vykazuje výrazné rozdiely medzi jednotlivými verziami. Štandardné verzie majú na charakteristickej vretenovitej maske chladiča elegantné, zo stredu vychádzajúce vertikálne lamely, kým na vozidlách vo verzii F SPORT – zaradenej do modelového radu ES prvýkrát – tu nájdeme čiernu mriežku, rovnakú ako vo výrezoch v predných rohoch karosérie.


Zadnú časť charakterizujú čisté, ostro rezané tvary a LED svetlá, vytvárajúce súvislú dizajnovú líniu pri pohľade z každého uhla. Vzhľad verzie F SPORT navyše zvýrazňujú prvky ako zadný spojler, špeciálne logo a tmavý podnárazník. Pre štandardné modely ES sú k dispozícii 17- a 18-palcové disky s rôznym dizajnom kolies, kým vozidlá vo verzii F SPORT jazdia na 19-palcových kolesách, ktoré sa vzhľadom podobajú na kolesá montované na kupé Lexus LC.


Paleta 12 farieb karosérie zahŕňa nové odtiene béžovej a zelenej. Farba Ice Ecru je navrhnutá tak, aby pripomínala odraz svetla od čerstvého snehu. Pri návrhu farby Sunlight Green sa zas dizajnéri inšpirovali farbou vody v oceáne za slnečného počasia. Pre verziu F SPORT sú navyše k dispozícii dve exkluzívne farby Heat Blue a F White, ktoré dávajú vyniknúť jej energickému dizajnu.

Interiér 

Pri návrhu vzhľadu a celkového poňatia kabíny modelu ES vychádzali dizajnéri pod vedením Jasua Kadžina z konceptu „Lexus Future Interior“, v ktorom sa kombinuje ergonomicky riešené pracovisko vodiča s priestranným, komfortným priestorom pre spolujazdca. 
 

Nebude tu však chýbať ani spojenie s okolitým svetom. Ako voliteľný prvok výbavy bude k dispozícii navigačný systém a celý rad mobilných služieb. Súčasťou navigačného systému je aj 12,3-palcová multimediálna obrazovka a ovládací dotykový touchpad druhej generácie Remote Touch; medzi funkcie hlasového ovládania patrí aj mobilný asistent, umožňujúci bezdotykové ovládanie smartfónu.
 

Ponuka vyhotovení interiéru teraz zahŕňa novú farebnú kombináciu, ktorá korešponduje s dizajnovou témou „provokatívnej elegancie“. Vo farebnom vyhotovení Rich Cream je smotanové čalúnenie zladené s hnedým poťahom stropu, čo kabíne dodáva moderný, no pritom prívetivý vzhľad a charakter. Ponuka ďalej obsahuje farebné možnosti Black, Chateau a Topaz Brown.
 

S cieľom vytvoriť absolútne odlišný vzhľad vyvinuli dizajnéri pre verziu F SPORT nové metalické obloženie interiéru. Obloženie Hadori, inšpirované tradičným japonským umením výroby mečov, obsahuje motív kolísajúcich sa vlnoviek, ktorý mu dodáva trojrozmerný vzhľad, meniaci sa podľa uhla pohľadu. Tento delikátny efekt svedčí o dôraze na detail a kvalite spracovania, vďaka ktorým patrí vozidlám s označením F SPORT jedinečná pozícia v tomto modelovom rade. Štandardný model ES sa aj naďalej spolieha na tradičné materiály, ako napríklad bambus či drevo šimamoku, ktoré interiéru v modeli ES vytvárajú luxusnú atmosféru ručne vyrábaného interiéru, akú zákazníci očakávajú a oceňujú.

ES bol, je a bude predokolka! Ako jeden z mála Lexusov s karosériou sedan. 

Jazdné vlastnosti 

Hlavný konštruktér Jasuhiro Sakakibara a jeho tím mali jasný cieľ: transformovať imidž modelu ES. To znamená premeniť sedan známy predovšetkým svojou pohodlnosťou a tichosťou na sedan, ktorý bude rovnako vynikať špičkovou ovládateľnosťou a výkonom, ktorý budete cítiť a aj počuť.


Podľa Jasuhira Sakakibaru je tento model ES skonštruovaný tak, aby dosahoval podstatne vyššiu úroveň jazdného výkonu než ktorýkoľvek z jeho predchodcov. Povedal: „Vedeli sme, že tento model ES musí citlivo reagovať na pokyny a musí sa ľahko šoférovať na akejkoľvek ceste. To bolo možné dosiahnuť len so solídnym základom.“


V platforme GA-K sú použité rôzne typy vysokopevnostnej ocele, čo prinieslo zníženie hmotnosti v porovnaní s doteraz používanými platformami. Rôzne vylepšenia, ako napríklad úplne nová viacprvková zadná náprava, elektrický posilňovač riadenia upevnený na hrebeni riadenia a výstuž v tvare „V“ za zadnými sedadlami, poskytli konštruktérom dostatočnú flexibilitu, aby mohli model ES vyladiť s mimoriadnou precíznosťou.
 

V záujme ešte lepšej jazdnej dynamiky budú vozidlá vo verzii F SPORT k dispozícii so systémom adaptívneho zavesenia kolies. Vozidlo vybavené týmto systémom má na každom kolese regulovateľné tlmiče so 650 možnými úrovňami tlmenia, čo zaručuje dokonalú kontrolu na každom druhu cestného povrchu. Ďalšou špecialitou vyhradenou pre verziu F SPORT je jazdný režim Sport+, v ktorom sa využívajú tie najcitlivejšie nastavenia motora, prevodovky a zvesenia kolies. Model ES 350 F SPORT je navyše vybavený systémom vylepšovania zvuku motora. Ten obohacuje zvuk motora o ďalšie zložky, a tým zvýrazňuje pôžitok z dynamickej jazdy.

Motory a hybryd

ES 300h je vybavený novou, štvrtou generáciou hybridného pohonného systému s vlastným dobíjaním. Využíva kombináciu mimoriadne hospodárneho 2,5-litrového štvorvalcového zážihového motora pracujúceho v Atkinsonovom cykle a odľahčeného, kompaktnejšieho elektromotora, dosahujúceho vyšší merný výkon na jednotku hmotnosti. Celkový výkon systému je 218 k/160 kW a kombinovaná spotreba paliva sa začína už od 4,7 l/100 km. Úplne nový 2,5-litrový motor využíva technológiu rýchleho spaľovania, vďaka ktorej dosahuje jednu z najvyšších tepelných účinností medzi motormi montovanými do sériovo vyrábaných vozidiel. Výsledkom je vyšší výkon bez zvyšovania emisií či spotreby paliva. Medzi prvky, ktoré prispeli k takýmto úžasným výsledkom, patria priame sacie kanály, zväčšené uhly ventilov a laserom navarené sedlá ventilov. K pôsobivému tepelnému manažmentu a účinnosti spaľovania prispievajú aj olejové čerpadlo s variabilnou kapacitou, viacotvorové vstrekovače, časovanie nasávacích ventilov VVT-iE a variabilný chladiaci systém.

V Rusku a na ďalších východných trhoch bude model ES k dispozícii s ponukou zážihových motorov.
Model ES 350 poháňa 3,5-litrový zážihový motor V6, schopný zaistiť impozantnú akceleráciu a vzrušujúci dojem z jazdy. Tento motor s pôsobivo hladkým chodom, využívajúci modernizovaný systém vstrekovania paliva D4-S, dokáže vyvinúť výkon 250 k/183 kW.


Okrem vyššieho výkonu a krútiaceho momentu ponúka model ES 350 aj novú osemstupňovú automatickú prevodovku Direct Shift. Tá dokáže vďaka ultratenkému meniču krútiaceho momentu a blokovacej lamelovej spojke efektívnejšie prenášať hnaciu silu na predné kolesá. Vďaka širšiemu rozsahu prevodových pomerov dokáže jednak zaistiť rýchly rozbeh na ľahkých nízkych prevodových stupňoch a jednak umožňuje dosahovať optimálnu hospodárnosť pri jazde na vysokých prevodových stupňoch.


Pre model ES 250 bude k dispozícii úplne nový, vysoko hospodárny 2,5-litrový štvorvalcový zážihový motor a nová osemstupňová automatická prevodovka Direct Shift. Ľahký hliníkový motor má dlhý zdvih piestov, laserom navarené sedlá nasávacích ventilov a moderný, inteligentný systém variabilného časovania ventilov (VVT-i), vďaka čomu dosahuje vysokú rýchlosť spaľovania. Má vysokú celkovú tepelnú účinnosť 38 percent.

Bezkonkurenčná bezpečnosť

Model ES je k dispozícii s najnovším bezpečnostným systémom Lexus Safety System + (v západnej Európe ako súčasť štandardnej výbavy všetkých modelov, na východoeurópskych trhoch ako voliteľný prvok výbavy). Tento balíček technológií aktívnej bezpečnosti posúva bezpečnosť na novú úroveň. Spektrum situácií, v ktorých dokáže vodičovi pomôcť predísť nehode a poskytnúť jemu aj jeho spolucestujúcim extra ochranu, je teraz ešte širšie.


Medzi nové prvky patrí napríklad funkcia dennej detekcie cyklistov, ktorá je súčasťou komplexného prednárazového bezpečnostného systému PCS. Vďaka schopnosti detegovať cyklistov, dopĺňajúcej doterajšie funkcie detekcie blížiacich sa vozidiel a chodcov, prispieva prednárazový bezpečnostný systém k prevencii jedného z najčastejších typov nehôd na dnešných cestách. Systém PCS bol doplnený aj o funkciu nočnej detekcie chodcov vďaka zvýšenej citlivosti a dynamického rozsahu radaru.

Mark Levinson PurePlay

V modeli Lexus ES pre rok 2019 absolvuje svoju premiéru 17-reproduktorový audiosystém Mark Levinson PurePlay. Tento systém využíva ako prvý na svete jedinečnú architektúru, vďaka ktorej si bude môcť každý cestujúci vychutnať ten najdynamickejší a najčistejší zvuk.


Systém PurePlay dosahuje výnimočnú kvalitu reprodukcie v automobile vďaka niekoľkým unikátnym riešeniam: precízne vykresľovanie zvukového poľa, prvotriedna konštrukcia a ideálne umiestnenie reproduktorov a tiež bezkonkurenčné vyladenie a špičková dekompresná technológia. Reproduktory sú rozmiestnené po celej kabíne vo výške pliec, čo umožňuje vytvoriť skvelú akustiku a tonálnu synergiu. Tieto z hľadiska rezonancie dokonale zladené umiestnenia zaručujú konzistentnú farbu zvuku naprieč všetkými stredotónovými a vysokotónovými reproduktormi, pričom sa efektívne vytvárajú dve identické zvukové polia pre cestujúcich na predných a zadných sedadlách. Výsledkom je, že každý cestujúci je dokonale obklopený zvukom a môže si vychutnať rovnako skvelý zážitok z hudby na každom sedadle.