Odborná porota koncom júna 2010 ocenila Fiat MultiAir za najinovatívnejšiu technológiu za ostatných 12 mesiacov. Motory MultiAir využívajú elektrohydraulicky systém nezávislého ovládania sacích ventilov pre každý valec samostatne! Podľa okamžitej dynamickej situácie auta sa systém samočinne bleskurýchle nastavuje do jedného z 5 základných módov variabilného časovania a variabilného zdvihu ventilu. Princíp v motoroch MultiAir však umožňuje teoreticky nekonečné množstvo variabilných kombinácií ovládania sacích ventilov v obasti ich zdvihu a časovania.

Systém je o to zaujímavejší, až revolučný, lebo pri súčasnom náraste výkonu a krútiaceho momentu motora zároveň umožňuje znížiť spotrebu paliva a teda aj emisie. Koncept tohto riešenia sa javí ako ideálny pre súčasné stále prísnejšie trendy ekologickejších a objemovo menších hnacích agregátov.

Fiat Powertrain Technologies, oddelenie ktoré vyvinulo a patentovalo tento systém tvrdí, že v porovnaní s klasickým spaľovacím motorom rovnakého objemu dokáže MultiAir priniesť 10% viac výkonu, 15% viac krútiaceho momentu a znížiť spotrebu až o 10%! Adekvátne teda klesne aj produkcia emisií CO2 o 10%, pevné častice až o - 40% a NOx o neuveriteľných -60%.

Pre konkrétny príklad - 1,4 litrový prepĺňaný motor z Alfa Rome MiTo. Alfa tvrdí, že motor má priemernú spotrebu v kombinovanej prevádzke len 6 l/100 km, čo je o viac než 0,5 litra menej, než mala predošlá turboverzia. Pritom nový motoro MultiAir Turbo má výkon 125 kW (170 k), staršia verzia mala 114 kW (155 k). Systém START/STOP tiež pomáha znížovať spotrebu a emisie.

Porotcovia boli podľa očakávaní očarení riešením, ktoré prináša všetky tieto výhody. Fiat plánuje ponúkať technológiu MultiAir v celom spektre svojich motorov. Najbližšie by mal mať na jeseň tohto roka premiéru nový dvojvalec Multiair turbo s výkonom 77 kW (105 k).

Rebríček Najlepší nový motor roka 2010

1. Fiat 1.4-litre MultiAir Turbo 228 b
(Alfa MiTo, Giulietta)

2. Ferrari 4.5-litre V8 200 b
(458 Italia)

3. VW 1.2-litre TSI 134 b
(VW Polo, Golf, Seat Ibiza ST, Škoda Octavia, Yeti)

4. Mercedes-Benz 4-litre Hybrid 76 b
(S400 hybrid)

5. VW 3 l TSI Hybrid 71 b
(VW Touareg, Porsche Cayenne)

6. BMW 4.4-litre V8 biturbo 68 b
(X5 M, X6 M)