Kompletný koniec spaľovacích motorov je mimo hry! Zachrániť sa ich podľa všetkého podarí vďaka syntetickým palivám. Má to však háčik. Environmentálna neziskovka Transport & Environment (T&E) už varuje pred novou vlnou podvodov.

Plán ohľadom syntetických palív má podľa nej „veľa medzier a príležitostí na podvody a manipuláciu,“ uviedol manažér T&E zodpovedný za túto problematiku Alex Keynes. Obmedzenie nových spaľovacích motorov, aby tankovali len "syntetiku", nebude podľa neho v praxi vymožiteľné.

Keynes to prirovnáva k afére dieselgate: „S hardvérom a softvérom sa dá manipulovať takisto, ako to urobili nemecké automobilky pri dieselovom škandále, motory tak budú môcť byť stále prevádzkované na fosílne palivá.“

Existuje obava, že nové udržateľnejšie palivá môžu byť aj v roku 2035 stále príliš drahé. To vraj vytvorí silnú motiváciu zákazníkov a výrobcov, aby sa systém dal obísť. Keďže fosílne palivá tu budú ešte mnoho rokov (a spolu s nimi aj pred rokom 2035 zaregistrované a vyrobené autá...), nebude ťažké sa k nim dostať.

Ako odhaliť podvody?

Úloha je jasná: Musí sa nájsť prístup odolný voči podvodom, ktorá umožní novoregistrovaným autám jazdiť len na syntetické palivá.

Príkladom kontrolného mechanizmu by mohol byť chemicky aktivovateľný senzor v nádrži. Ten by vedel jasne odlíšiť syntetické palivo od dnes predávaného benzínu alebo nafty.

Ďalšia možnosť: otvor nádrže na palivo by dostal špeciálny tvar určený len pre syntetické palivá. V tomto prípade by však stále hrozilo riziko podvodu - stačilo by zrejme použiť príslušný adaptér a motorista by mohol veselo natankovať.

Štát má silné karty

Na problém sa dá pozrieť aj z iného uhla pohľadu. Ak budú nové palivá rovnako drahé ako benzín a nafta, nebude existovať motivácia podvádzať. Existujú veľmi odlišné predpovede o skutočnej cene syntetických palív, a to niekde na úrovni od 2,80 eura za liter až po prijateľnejšiu úroveň v rozmedzí 1,20 - 1,70 eura.

Samozrejme, silné karty bude mať v rukách opäť raz štát. Cenu môže totiž masívne ovplyvniť cez spotrebné dane a prípadné daňové úľavy.

Keďže mnohí výrobcovia áut sa už skôr zaviazali k prechodu na elektromobily, bude otázkou najbližších rokov, do akej miery sa syntetické palivá skutočne (a či vôbec) presadia. Medzičasom sa na veľké zmeny pripravujú aj ropní giganti, v TotalEnergies nedávno ohlásili veľký výpredaj čerpacích staníc, napríklad v Nemecku či Holandsko. Čerpačky prevezme Couche-Tard s väčšími retailovými skúsenosťami v tomto biznise. Obrovskou výhodou pre prípadné masové rozšírenie syntetických palív by samozrejme bola možnosť využiť existujúcu infraštuktúru čerpačiek.

Tak či onak, síce neskoro, ale predsa len to môžeme povedať: Európa sa najnovším kompromisom okolo syntetických palív aspoň vydala na cestu väčšej neutrality, pri ktorej nevsádza všetko na jednu kartu.

Zdroj: Bild.de / foto: cz.depositphotos.com