Keď prišlo nové Ečko W213 s novým dvojlitrovým vznetovým štvorvalcom, novinári ho zväčša chválili. Takmer 5-metrová limuzína E220d, ktorá má s parametrami 143 kW (194 k) dostatok výkonu, a s reálnou spotrebou pod 6 litrov na 100 km? Jednoducho povedané, nový dvojlitrový vznetový štvorvalec sa Mercedesu vydaril.

Samozrejme, prišli ďalšie verzie. Výkonnejšia E300d so 180 kW (245 k), ale aj slabšia 200d so 110 kW (150 k). Mercedes však prišiel so zaujímavým počinom. Na začiatku tohto roka začal práve podladený dvojliter nahradzovať 1,6-litrovým vznetovým štvorvalcom z dielne Renaultu. Prečo?

Motor OM654 vo verzii E 200 d končí, nahrádza ju 1,6ka od Renaultu.

Samozrejme, motory od Renaultu, konkrétne 1,5 dCi, sme tu už mali, poháňali malé Ačko. Do väčšieho C pridali 1,6-litrový vznetový štvorvalec, ktorý opäť pochádzal z dielne Renaultu. Mercedes na ňom spravil pár zmien, ale základ bol z Francúzska.

Triedou C sa to nekončí

Myslel som si, že v triede C sa to skončí. Ale omyl. Aktuálny slovenský cenník z februára 2019 pre triedu E hovorí jasne. Základný motor E 200 d aktuálne využíva 1,6-litrový vznetový štvorvalec s rovnakým zdvihovým objemom 1 598 ccm. Voči predchádzajúcej E 200 d mu dopriali viac výkonu, konkrétne 118 kW (160 k), krútiaci moment zostal na rovnakých 360 Nm.

Na nemeckej stránke je ešte cenník so starým podladeným dvojlitrom vo verzii E 200 d k dispozícii. Pravdepodobne aj tam príde k zmene, otázka je kedy. Zrýchlenie limuzíny na 100 km/h zostáva rovnakých 8,4 sekundy, maximálna rýchlosť je o 2 km/h vyššia (224 vs 226 km/h). Samozrejmosťou je 9-stupňový automat. A čo spotreba? Ešte podľa starších pravidiel NEDC má dvojliter priemernú spotrebu 4,5 až 4,8 l/100 km (118 až 127 g CO2 na km), s novou 1,6kou to je 4,2 až 4,7 l/100 km (110 až 123 g CO2 na km). Vidíte ten rozdiel? Áno, treba naň vziať mikroskop! Je zanedbateľný. Ale globálne emisie jednoducho "klesnú". Minimálne na papieri áno, a to sa predsa počíta, nie?

Môj názor na to je ten, že pokiaľ nám dáva stále Mercedes na výber aj z iných motorov, tak to toľko nemusí nikoho trápiť. Kto bude chcieť, kúpi si základnú verziu a je mu jedno, či je tam 1,6ka alebo dvojliter. Ak vďaka takýmto „rošádam“ udrží Mercedes pri živote veľké V8 a V12 kvôli lepšiemu celoproduktovému CO2, prípadne iných hodnôt emisií, opäť je to len dobré. A aký názor na to máte vy?