Ideálne riešenie pre dámy, ktoré chcú vyzerať aj bezpečne a pohodlne šoférovať je prezúvať sa.

Čo je nevhodné obutie vodiča?

Extrémov sa v tomto smere dopúšťajú nie len ženy, ale aj muži. Už otrepaná je téma nevhodnosti šoférovania vo veľmi vysokých podpätkoch v prípade žien. Pre ovládanie pedálov sú lodičky alebo čižmy s vysokými podpätkami nevhodné hlavne pre neprirodzený uhol členka k pedálom. Nevhodnosť uhla nohy k pedálom na vysokých podpätko stúpa s nižším posedom.

Opačne nevhodný a nebezpečný extrém sú šľapky. Je tu priveľké riziko skĺznutia nohy zo spojky (v lepšom prípade), alebo v horšom z brzdy, práve v tej najmenej vhodnej chvíli. Ak je vodičovi horúco, v lete je už vhodnejšie a bezpečnejšie šoférovať na boso. Neodporúčam to síce, no je to cesta menšieho zla. Ideálne je po celý rok šoférovať v pevnej obuvi. Teda v topánkach, ktoré obopnú celé chodidlo vrátane päty. Noha sa z nich len tak nevysunie, nevyšmykne a pre prípadne agresívne použitie brzdového pedálu je určite najvhodnejšia. Veľmi vhodná je na to napríklad elegantná športová obuv Vans.

Šoférovať bosý je menšie zlo a riziko, než v šľapkách. Ani jeden spôsob však medzi vhodné nepatrí.

Nešoférujte vo veľmi hrubých podrážkach

Je v princípe jedno, či na šoférovanie použijete mokasíny, tenisky alebo klasické šnurovacie topánky. Tiež nie je kľúčové, či to budú poltopánky, 3/4 členkové alebo plne vysoké čižmy. Podstatné je, aby nemali vysoký podpätok a zároveň chodidlo držali pevne po celom obvode. Nie je však jedno, ako ťažké a hrubé topánky to sú. Móda priniesla viacero úletov v podobe extrémne hrubých podrážok, ktoré sú pre ovládanie pedálov nevhodné. Mám na mysli všetko hrubšie než 3 centimetre. Obuv s veľmi hrubou podrážkou neposkytuje dostatok citu pre ovládanie akcelerátora či brzdy. Navyše s ohľadom na ergonomické použitie pedálov pravou nohou s pätou na "jednom mieste" a preklápaním špičky z plynu na brzdu dochádza k brzdeniu naklopenou nohou. Čím hrubšia podrážka, tým väčšia páka na členok a väčšie riziko zošmyknutia či zlého odhadnutia brzdnej sily. Nie je nutné len vedieť efektívne zastaviť v krízovej situácii, ale na brzdu aj zbytočne nedupať, keď to situácia nevyžaduje. To pre plynulosť a menšiu stresovosť premávky za vami.

Obuv pre ťažký terén musí byť ako na túry v lese. Pevná, vysoká a s hrubšou podrážkou. Nie kvôli šoférovaniu, ale pre časté vystupovanie z auta.

Športová jazda a ťažký terén majú špecifické požiadavky

Ak sa bavíme o športovej jazde, pri ktorej chcete cítiť auto čo najintenzívnejšie a najpresnejšie, k hore uvedenému treba pridať nasledovné. Pevná obuv je samozrejmosť, ideálne šnurovacia/zapínacia, pri ktorej môžete meniť mieru zovretia chodidla. Tu už ani mokasíny nie sú ideálne. Športová jazda si vyslovene pýta športovú obuv. Na to sú vhodné pánske tenisky na eobuv.sk Navyše, chcete čo najtenšiu podrážku, pre čo najlepší cit pre pedále a čo najmenšie zvyšovanie páky na členok v prípade našľapovania necelým chodidlom. Naopak jazda v ťažkom teréne si vyslovene pýta obuv s vysokým viazaním, s obopnutým členkom (teda 3/4, alebo nadkotníkové obutie) a v tomto prípade aj hrubšiu podrážku. Tu sa počíta s častým vystupovaním do nepríjemného prostredia, v ktorom je pevné zovretie nohy pre chôdzu kľúčové rovnako, ako keď idete na túru do lesa.