Veru, nie je. Problém štatistiky spoločnosti JATO je, že do počtu predaných elektrifikovaných vozidiel zaráta nielen plne elektrické, hybridné a plug-in hybridné autá, ale aj tie s mild-hybridom. A tých je, ako viete, v poslednej dobe skutočne veľa.

AJ plug-in hybrid od Mercedes-Benz s dieselom je v kategórii elektrifikovaných áut.


Takže na jednej strane nás informujú, ako elektrifikované vozidlá predbehli dieselové, aký je trend jasný a diesel mŕtvy, zatiaľ čo na strane druhej je tu fakt, že veľká časť moderných dieselov z produkcie BMW, Jaguar, ale aj napríklad Audi či Mercedes-Benz je spojených práve s elektromotorom, a teda ide len o mild-hybridy. Len preto, lebo tieto autá nie sú schopné samostatnej jazdy na elektrický pohon a preto sa k EV autám v žiadnom prípade rátať nemôžu.

Diesel bez mild-hybridu nám nevonia

Čiže predajú diesel, ale nájdete ho v kolonke elektrifikovaný. A všetci sú spokojní. Pritom takýmto štýlom bude onedlho každý diesel už v kolonke elektrifikovaný a môžeme si gratulovať, že sme diesel fiktívne vyradili z hry. Ešte horší je však fakt, že výrobcovia nám už vlastne ani inú možnosť nedávajú. Nemáte na výber medzi dieselom s a bez mild-hybridu. Proste je len s ním. Napríklad nedávno modernizovaný Jaguar E-Pace, má z troch verzií dve s mild-hybridom.

Konfigurátor BMW nie je jedinou výnimkou.

Otvoríte si napríklad konfigurátor BMW, limuzínu radu 5, ktorá je určená na dlhé trasy a asi najvhodnejším motorom pre tento typ je práve vznetový motor. Po preklikaní možností vlastne zistíte, že iné ako diesel s mild-hybridom kúpiť nemôžete. Takže môžete si kúpiť diesel v BMW 5, môže byť predaných 80 % dieselových BMW 5, ale všetky budú v kategórii elektrifikovaných áut! A to je ohromný nezmysel a zavádzanie verejnosti.

A k tomu bez možnosti voľby. Chcete diesel? Tak len s mild-hybridom. Pritom zatiaľ moje reálne skúsenosti sú dosť rozpačité. Systém nevypína motor skôr, ako iný Start-Stop systém a počas jazdy sa motor nevypol ani raz. To som skúšal na novej Audi A6, obávam sa však, že situácia bude rovnaká pri všetkých mild-hybridných dieseloch, ktoré jazdia v ťažších a väčších autách na rozdiel od benzínových mild-hybridov.

A to nehovorím o fakte, že v poslednej dobe Mercedes-Benz rozšíril ponuku plug-in hybridov s dieselom, ktorý mi na dlhej trase aj s využitím v meste dáva perfektný zmysel. A aj táto kombinácia je však zarátaná v elektrifikovanom modeli. Takže áno, som za moderné technológie, ale chcem mať možnosť voľby. A ak zistím, že technológia by nemala pre mňa prínos, tak by som zvolil auto bez nej. Avšak to nejde. Aký máte názor na to vy?

Zdroj: Jato