Áno, táto metóda sa používa aj v zahraničí a aj v ekonomicky vyspelejších krajinách. Má však naozaj len dočasný a nie ako na Slovensku často, trvalý charakter. 

Ak neviete, čo tým myslím, pozrite si video zo zahraničia. Týmto sa nechcem dotknúť žiadnej firmy, ktorá tieto služby poskytuje a realizuje. Objednávka prichádza od správcu komunikácie. 

Začnem trochu rozprávaním. Keď som bol dieťa, alebo pubertiak, opravovalo sa touto metódou asi všetko. Chodníky, či cesty. Bolo to jedno. Potom som si chvíľu myslel, že sa touto metódou cesty na Slovensku opravovať prestali. Moje rýchle vytriezvenie nastalo minulý rok na severnej D1, kde neoznačení cestári (teda oni boli označení oranžovým svetlom, ale úsek, ktorý bol opravovaný, prenosným značením označený nebol) vykonávali tieto práce. Predstavte si situáciu, že idete diaľničným tempom, pred vami a za vami autá, všetci idete konštantne a zrazu pecky o auto od kamienkov. Pár dní nastriekaný nárazník dostal pár rán, rovnako ako kapota, maska, či čelné sklo. Mal som sa vtedy viac naštvať a ísť sa sťažovať a požadovať prestriekanie nárazníka. Čas to však neumožňoval...

Minulý týždeň som na túto formu opravy ciest narazil znova. Konkrétne v oblasti národného parku Poloniny na východe Slovenska. Opäť žiadne označenie prác na ceste, iba prenosné dopravné značenie o nerovnosti vozovky... Oukey beriem, vo veľkých mestách by za to ľudia vyskakovali 2 metre vysoko, na vidieku to až tak ľudia neberú. Aj keď úplná banalita to pri riešení krízového brzdenia pred robotníkom byť nemusí. Vodič predsa očakáva jamu, nie starú Liazku a nijako nechránených robošov okolo nej.

Ako táto oprava prebieha? 

Opravu vozovky týmto spôsobom by sme mohli rozdeliť na 3 etapy.
Vyčistenie vzduchom a nastriekanie primárnej asfaltovej emulzie;
Nastriekanie asfaltovej emulzie;
Zasypanie kamenivom.
 
Trysková metóda je považovaná za provizórne riešenia. A koľko tá provizórna doba je? Vážení, je to doba, až kým sa cesta definitívne neopraví novým kobercom. Čiže pokojne aj niekoľko rokov... Metóda by sa mala používať na opravu plytkých výtlkov, max do hrúbky 2 cm a na trhliny. Videli ste, aby cestári niekedy merali trhliny alebo výtlky? Plátajú zaradom.

Kamienky na vrchu nedržia pokope bezprostredne po nasypaní. Ako to má potom fungovať? Veď to na čo i len menej frekventovanej ceste neprežije ani jeseň, nie to zimu. O nástrahách štrku ani nehovorím. Nebezpečenstvo šmyku, zmena brzdnej dráhy, pád motocyklistu... To je len časť nástrah, ktoré na vodičov pri tomto druhu opravy ciest čakajú. Sú si toho kompetentní vedomí? O estetickosti sa radšej baviť ani nebudem. Môj názor je, že oprava ciest týmto spôsobom je len vyhadzovanie peňazí von oknom. Aký je váš názor? Odpovedzte v ankete.

Prečo sa na Slovensku nemôžu opravovať cesty kvalitne, ale len takto látať plátať? Málo peňazí ako vodiči odvádzame štátu? Kde sa strácajú? Na to nech si odpovie každý sám. 
JE OPRAVA CESTY STRIEKANÍM ASFALTU A SYPANÍM KAMENIVA EFEKTÍVNA?
  • Áno ( 5% )

     

  • Nie ( 83% )

     

  • Lepšie ako nič... ( 12% )

     

Odpovedalo 480 ľudí  

Foto: mikulas.sk