Plug-in hybridy to majú opäť nahnuté. Tentoraz nie od technikov, ktorí si o nich myslia od začiatku svoje, ale legislatívne. Že ich politický marketing prezentuje ako ideálne riešenie na denné dochádzanie do práce a dlhšie víkendové výlety, je jedna vec, no poberanie dotácií na základe nezmyselných parametrov na hony vzdialených od reality, je vec druhá. Po Nemcoch na tento fakt upozorňujú už aj Švajčiari. Švajčiarsky kantón Valais si preto nechal vypracovať odbornú štúdiu o reálnom ekologickom „prínose“ plug-in hybridných áut (štúdiu realizovala spoločnosť Impact Living) a na základe jej výsledkov začal konať. Nakoľko ide o dotačnú schému, v kauze už začali konať aj danové úrady. Všetko tak smeruje k zmene legislatívy aj z pohľadu daní. 

Reálna spotreba o 800 % väčšia

„Je to spotrebiteľský podvod,“ konštatuje Marc Müller z Impact Living. V štúdii podrobne paralelne monitorovali 20 plug-in hybridných modelov a 15 konvenčne poháňaných áut. Autá jazdili po cestách vyhovujúcich plug-in hybridným pohonom aj klasickým autám, pričom reálne spotreby plug-in hybridných áut vysoko prekračovali udávané hodnoty emisií CO2. Dokonca aj pri plne nabitých trakčných batériách. Podobný výskum pred časom robila aj organizácia Transport & Environment (v kooperácii s pracovníkmi Greenpeace). Tá zistila, že v niektorých režimoch prekračujú emisie CO2 plug-in hybridných áut až 8-násobne. A to je problém. Nielen z hľadiska ochrany prírody, ale aj dotácií. Majitelia plug-in hybridov ich totiž za týchto podmienok poberajú neoprávnene. Práve tento fakt už dlhšie dvíha varovný prst aj na pôde EÚ.

Transport & Environment sa na reálnu spotrebu plug-in hybridov pozrel už dávnejšie. Výsledky nepríjemne prekvapili a odštartovali debaty o neoprávnených dotáciách.

Kontrola spotreby

Hovorí sa, že sledovanie reálnych spotrieb pomocou tzv. „čiernych skriniek“ bolo vyprovokované práve nereálne vysokými spotrebami plug-in hybridných modelov. Zatiaľ bude monitorovanie reálnych spotrieb áut údajne slúžiť len na pozorovanie a sledovanie, ako veľmi sa odkláňajú od udávaných továrenských parametrov, už teraz je však jasné, že množstvo spotrebovaného paliva bude slúžiť aj na vyššie účely. Európsky dvor už nahlas hovorí o nových dotačných systémoch, ktoré budú zohľadňovať reálnu produkciu CO2. Až na základe nej budú majitelia zvýhodňovaní pomocou dotácií. Zmenu pridelenia dotácií pre plug-in hybridy už od októbra 2022 ohlásili Nemci, teraz finančnú podporu plug-in hybridom úplne zastaví spomínaný kantón Valais. Očakáva sa, že plošná podpora plug-in hybridných modelov skončí na celom území EÚ a prejde sa na jej následnú refundáciu na základe reálnych spotrieb zistených pomocou čiernej skrinky v aute.

zdroj: Transport & Environment, Automobilwoche, Reuters, Impact Living