Kontrolujete pri kúpe nových pneumatík DOTku? Je vás stále viac

Pri kúpe novej sady pneumatík stále viac zákazníkov skontroluje dátum ich výroby. Vďaka tzv. DOT číslu (Date of Trade) je to veľmi jednoduché. Číslo pozostáva zo zostavy niekoľkých sérií, z ktorých posledné štvorčíslie udáva týždeň a rok výroby pneumatiky. Posadnutosť niektorých zákazníkov čo najnovšími pneumatikami však už nemá so zdravým rozumom nič spoločné. Myslia si totiž, že nepoužité nové pneumatiky v obchodoch sú už nasledujúcu sezónu "po dátume spotreby" a vyhýbajú sa im. Vec na pravú mieru preto uvádzajú aj samotný gumári. Potvrdzujú, že zďaleka nie je dôvod kupovať výlučne pneumatiky s aktuálnym rokom výroby. Pneumatiky totiž starnú pomalšie, než si myslíme. Má to však podmienky.

Podľa posledného štvorčíslia v DOT kóde pneumatiky sa dá ľahko určiť presný dátum jej výroby. Táto je zo 46. týždňa roku 2012.

Vyrába sa totiž minimálne rok dopredu

Náročná logistika a nevyspytateľné výkyvy trhu so sezónnymi pneumatikami spôsobujú, že zásoby nasledujúcej sezóny vyrábajú už rok dopredu. Získavajú tak čas na distribúciu a pohodlné naskladnenie, vďaka čomu vedia obchodníci s pneumatikami operatívne reagovať na požiadavky zákazníkov na rýchle sezónne prezúvania. Tak je systém nastavený už dlhší čas, producenti pneumatík mu preto prispôsobujú aj technológiu výroby samotných gúm. Počítajú s tým, že neraz sa v obchodnej sieti objavujú aj dva, tri roky staré pneumatiky. Znamená to pre zákazníka problém v podobe meniacich sa vlastností starnúcej, no stále nepredanej pneumatiky? Rozhodne nie, tvrdia zhodne pneumatikári.

Vo výrobe sa dnes bežne deje, že sezónne pneumatiky sa vyrábajú "na sklad" už sezónu dopredu.

Musí vydržať 5 rokov správneho skladovania

Zmesi použité pri výrobe dnešných pneumatík obsahujú chemické stabilizátory, ktoré postupným uvoľňovaním novú pneumatiku dlhodobo chránia, hovoria producenti pneumatík. Podmienkou je však ich predpísaný spôsob skladovania pri stálych teplotách, v suchých priestoroch a bez priameho prístupu slnečného svetla. „Životnosť“ takto uskladnených pneumatík je do 5 rokov bez toho, aby vykazovali zmenu pôvodných vlastností. Renomovaní výrobcovia robia pravidelné interné porovnávacie testy, pri ktorých skúšajú dlhodobo skladované a úplne nové pneumatiky.

Pneumatika na aute by nemala byť dlhšie než 5 rokov

Podľa nich proces starnutia pneumatiky v podstate odštartuje jej montáž na disk a prvé použitie. Práve vystavenie pneumatiky vonkajším vplyvom (slnečné žiarenie, soľ, ozón, vlhkosť...) v kombinácii s mechanickým zaťažovaním proces jej starnutia značne zrýchli. Odborníci z oblasti pneumatikárskeho priemyslu zhodne tvrdia, že na aute vydržia kvalitné pneumatiky 5 rokov používania (ak ich nezjazdíte skôr). Po piatich sezónach nastáva čas na výmenu (bez ohľadu na hĺbku vzorky behúňa).

Skladovanie pneumatík - inak na disku, inak prázdne

Na životnosť pneumatík má zásadný význam spôsob ich skladovania. Či už spomínané skladovanie pred prvým predajom a obutím na auto, alebo aj počas ich sezónneho „odloženia“. Skladovať ich môžete na diskoch (ideálny prípad), ale aj vyzuté. Ak sú na samostatnej sezónnej sade diskov, je to lepšie, pretože netreba pred každou sezónou prezúvať, čím trpí pätka. Neznamená to, že pneumatika prezúvanie nevydrží, faktom však je, že to k jej technickej kondícii neprispieva. Ak sú pneumatiky na diskoch, v ideálnom prípade ich zaveste na stenu. Ak vám to však podmienky neumožňujú, skladujte ich naležato na suchý podklad (v dobre vetranej a podľa možností tmavej miestnosti). Ak pneumatiky nemáte na diskoch, skladujte ich nastojato (a raz-dvakrát za mesiac ich otočte, aby sa dlhodobo nedeformovali v jednom mieste).

Ochranné vaky na pneumatiky udržia pneumatiky čisté a zabránia ich kontaktu s umylým svetlom, či slnečným žiarením urýchľujúcim starnutie pneumatík.

Pre totálnych pedantov

Praktickou pomôckou sú aj vaky na kolesá. Nejde o to, aby ste urobili ich výrobcom „kšeft“, ale dobre chránia pneumatiky pred vonkajšími vplyvmi (svetlo, striekajúca voda a pod.), udržia ich čisté a súčasťou vaku na pneumatiky obyčajne býva aj malé vrecko na skrutky, prípadne matice (tie prídu vhod ak striedate napr. oceľové a zliatinové disky s rozdielnymi dosadacími plochami pre skrutky).