Prichádzajú časy uťahovania opaskov. Jednotlivé automobilky oslabené obrovským prepadom predajov šetria, kde môžu a už teraz je jasné, že len pri prepúšťaní zamestnancov to nezostane. Po veľkej redukcii modelovej ponuky francúzsko-japonského koncernu Renault-Nissan prichádzajú podobné správy aj od Nemcov. Najnovšie sa pre nemecký magazín Automobilwoche k redukcii nákladov vyjadril Herbert Diess, najvyšší muž koncernu VW. Vyhlásil drastický plán šetrenia, súčasťou ktorého je aj zredukovnie modelovej ponuky celého koncernu VW. Jednotlivé automobily tak musia prehodnotiť rentabilitu svojich modelov a ak sa ukáže, že sa niektoré z nich dostanú pod červenú čiaru, musia z kola von. A výnimku vraj nedostanú ani významné modely, ktoré sú súčasťou koncernu už dlhé roky. Čo presne si pod týmto vyjadrením Diessa predstaviť, nevieme, každopádne by to mohlo predznamenať veľkú koncernovú búrku. V bezpečí tak nie je ani česká automobilka Škoda Auto, ktorá už dlhodobo vykazuje veľmi dobré výsledky. Aj v jej ponuke sa totiž môže ukrývať model, ktorý sitom nákladov jednoducho neprejde.

Dáme menej peňazí na vývoj

„Musíme výrazne znížiť výdavky na výskum a vývoj,“ hovorí rezolútne Herbert Diess. Naznačuje, že koncern VW sa v budúcnosti sústredí len na projekty s vyšším potenciálom zhodnotenia, každý z nich navyše prejde náročnejším procesom efektívnosti. Veľkou neznámou zostáva najmä oblasť elektromobility, v rámci stratégie Transform 2025, ktorú vyhlásil koncern ešte na konci roka 2016, sa chce totiž VW stať do roka 2025 najväčším výrobcom na poli elektrických áut. A to nielen čo sa týka počtu vyrobených áut, ale aj ziskovosťou. O päť rokov by mal VW predávať milión elektromobilov ročne a elektromobilita by sa mala stať pre VW synonymom. A to sú v súvislosti s plánom na radikálne obmedzenia výdavkov do vývojha silné slová. Nie je pritom tajomstvom, že v súčasnosti na každom elektrickom aute VW zatiaľ prerába a jeho výrobu dotuje. Aj preto  fabrika súrne potrebuje rozbehnúť predaje VW ID.3, ktorý je nastavený tak, aby automobilke prinášal zisk z predaja hneď od začiatku.

Čínu si nepustíme

Podľa Diessa je mimoriadne dôležité, aby si koncern VW udržal dominantné miesto na čínskom trhu a nedovili Tesle expandovať. Volkswagen tam dokonca začal s projektom Rakete, ktorý má za úlohu zaútočiť na Teslu a ponúknuť zákazníkom aj lepšie komplexné softvérové zabezpečenie. Otázkou preto zostáva, ako to bude so šetrením na poli výskumu technológií pre elektromobily.  Z vyjadrení navyššieho muža koncernu VW je však zjavné, že fáza šetrenia sa už začala a na jej konci bude okrem menšieho počtu zamestnancov aj menej modelov v ponukách jednotlivých koncernových automobiliek.

zdroj: Automobilwoche