Žiaľ, ako čas plynul, vodíkové autá boli stále viac snom a želaním vývojových oddelení automobiliek, než reálne použiteľná alternatíva ku klasickým spaľovacím motorom. V tomto smere sa viac alebo menej angažoval azda každý väčší prémiový výrobca. A skúšali to, samozrejme, aj bežné značky. Mercedes nebol výnimkou. Tento týždeň však zástupcovia najstaršej značky sveta potvrdili, že s ďalším vývojom a aplikáciou vodíkových pohonov po zhruba 30 rokoch končia. Podobne, ako pred pár týždňami Volvo. Čo sa vlastne deje a prečo, keď tlak na emisie nebol nikdy väčší ako je práve teraz?

Jediným modelom v ponuke Mercedesu s pohonom na vodík bol Mercedes GLC F-Cell. Týmto škrtom teda najstaršia značka sveta o veľa v ponuke nepríde, no blízka budúcnosť stratí skutočne čistý a efektívny spôsob pohonu.

Mercedes-Benz je v problémoch. Nie existenčných, ale má čo ekonomicky opravovať. Rovnako ak VW doplatil a dopláca na enormné investície do vznetových motorov, tiež má po dieselgate škvrny a podobne ako VW veľmi rýchlo až nerozumne napumpovali priveľa peňazí do elektropohonu. A ten, ako všetci dobre vieme, nie je ekonomicky ani zďaleka taký zaujímavý a výnosný ako klasické autá. Aby toho nebolo málo, prišla prvá fáza krízy spôsobenej koronavírusom. Prvá preto, lebo vzápätí na to ju bude nasledovať riadna ekonomická kríza. Mnohí vravia, že bude väčšia ako tá spred dekády, keď ju spustili banky a nerozumné pôžičky v USA.

Prišiel teda čas krutých manažérskych porád, škrtov a stopiek. Jednou z obetí uťahovania opaskov v automobilke je stopnutie programu vývoja áut s palivovými článkami. Vedenie MB už skôr avizovalo, že budú nielen prepúšťať, ale aj zmenšia výrobný program a pestrosť ponuky. Z ponuky zmiznú nielen niektoré motory, ale aj modely a dokonca platformy.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Mercedes končí s vodíkovým pohonom

Keď si to zhrnieme, nahrubo to nedáva zmysel. Manažment a vývojári sa viac než 3 desaťročia venovali pohonu, ktorý má, zdá sa, samé výhody. Fakticky nulové emisie, veľký dojazd, plná nádrž do 3 minút... Kde bol teda problém? Hlavne v cene. Vodíkové autá vraj stoja 2x viac ako už teraz drahé elektromobily. Aby sme však informovali presnejšie, Mercedes končí s vodíkovým pohonom pri osobných autách. V nákladnej doprave s tým chce pokračovať. A prekvapivo v tejto oblasti spoja sily v nákladnej doprave s konkurenčným Volvom, ktoré tiež nedávno prijalo rovnaké rozhodnutie pre osobné autá. 


V nákladiakoch s vodíkom chcú pokračovať

Hlavný rozdiel a dôvod, prečo má zmysel zapodievať sa vodíkom v nákladnej doprave, je hmotnosť. Pri súčasnej hmotnosti akumulátorov je oveľa rozumnejšie použiť násobne ľahší, aj keď drahší vodík. Tu sa Mercedes rozhodol spojiť sa s Volvo Trucks. Švédsku divíziu osobných áut Volvo vlastní čínsky koncern Geely. Li Shufu, šéf koncernu, je však zároveň najväčší akcionár Mercedes-Benz. A ten už pred rokmi povedal, že budúcnosť patrí len gigantickým spoločnostiam, ktoré vlastnia viacero značiek a majú pestrú ponuku.

zdroj: autonews.co.uk