Škoda spadla po ôsmich rokoch pod milión predaných áut, a aby ste si dokázali predstaviť, čo to globálne pre českú značku znamená, vedzte, že ju vlani s počtom 936 172 vozidiel prvýkrát od svojho založenia predstihla i americká Tesla.

Celkovo sa mladoboleslavskej firme podarilo za rok 2021 dodať 878 200 automobilov, čo predstavuje medziročný pokles o 126 600 kusov a v porovnaní s rokom 2019 tu máme prepad dokonca o závratných 364 600 vozidiel.

Škodovka tieto čísla samozrejme nezľahčuje, pripomína však, že prácu predajcov i záujem motoristov „výrazne zabrzdila pandémia covidu-19 spolu s nedostatkom polovodičov“. S týmto tvrdením sa v zásade dá súhlasiť, stačí sa nakoniec pozrieť na čiastkové výsledky na jednotlivých trhoch.

Napríklad v západnej Európe spadli predaje v porovnaní s rokom 2020 o 5,9 percenta, v strednej Európe o 9,8 percenta a vo východnej časti starého kontinentu o 9,2 percenta. O niečo lepšie to dopadlo v Rusku, tam Škoda stratila „len“ 4,4 percenta, naopak v Indii vystrelil záujem o českú značku z 10 900 na 22 800 áut, takže krásnych + 108,9 percenta.

Pýtate sa, kde je zakopaný ten povestný pes? V Číne.

Škoda tento problém pochopiteľne radšej príliš nerozmazáva, ale práve čínsky zákazník sa začína mladoboleslavskej značke systematicky otáčať chrbtom. Isteže nie cielene, podobné ak nie ešte horšie starosti rieši napríklad i materský koncern Volkswagen, ktorému na tamojšom trhu tiež drasticky ubúda klientela, pričom dôvody sú evidentné.

Najvýznamnejšie svetové koncerny si v čínskych automobilkách vychovali ohromného konkurenta, ktorý je už dosť dobrý na to, aby mu domáci dávali prednosť pred „zahraničnými“ produktami (vyrábanými samozrejme na tamojšej pôde v rámci joint-venture), vrátane tých s okrídleným šípom v znaku. Neveríte?

Horší odbyt v Číne ako v ČR

Ešte v roku 2018 bol čínsky zákazník pre Škodu kráľom, v priebehu dvanástich mesiacov tam Česi boli schopní predať 340 tisíc vozidiel. Potom sa ale karta začala obracať. V roku 2019 prišiel prepad na 282 tisíc áut a v roku 2020 kĺzačka pokračovala na 173 tisíc kusov. V tej chvíli bola Čína stále najsilnejším trhom, vlaňajšie výsledky ale ukazujú, že tento pád nie je len dielom koronavírusu a chýbajúcich čipov.

Za celý rok 2021 dokázala Škoda osloviť len 71 200 zákazníkov, to je medziročne ďalší pokles o 58,8 percenta. Z 340 tisíc na 71 tisíc v priebehu troch rokov. Len v ČR sa vlani predalo 79 900 škodoviek, takže Čína sa v dôležitosti trhov prepadla za Českú republiku (10,7 milióna obyvateľov vs. 1,4 miliardy ľudí) a celkovo až na štvrtú priečku.

Ak by Škodu v Číne zasiahol covid-19 či polovodičové suchoty s dvojnásobnou silou v porovnaní s Európou a prišla by o nejakých 20 percent predajov, stále by si dnes zapísala do „výsledkovej listiny“ nejaký 138 tisíc dodaných áut. Lenže realitou je horko ťažko polovica. Stále si myslíte, že sú v tom len čipy a vírus?

zdroj: Škoda Auto