Riadiaca jednotka dostáva aj informácie o vonkajšej teplote a či sú zapnuté stierače. Podľa teploty vie potom určiť, či práve prší, alebo sneží a "predpovedať", či vozidlo pôjde po klzkom povrchu.

Najnovšia generácia pohonu všetkých kolies sa od tej predošlej zásadne líši v podstate hlavne softvérom. Predošlá generácia totiž musela najskôr zaznamenať stratu trakcie a až potom systém poslal krútiaci moment aj na zadné kolesá. Na základe otáčok kolies, motora, pomeru paliva a vzduchu v zmesi, prevodového stupňa a pozície plynového pedálu, potom systém určil, koľko krútiaceho momentu má ísť na ktoré koleso. Nový i-Activ AWD Mazda však okrem údajov motora, prevodovky a bŕzd využíva aj dáta z riadenia a prihliada aj na aktuálne počasie. V Mazde v podstate využili senzory, ktoré už v aute boli, a údaje z nich použili pre systém pohonu oboch náprav. Týchto senzorov je 27 a dávajú systému informácie napríklad o krútiacom momente na volante a uhle natočenia volantu. Senzory stabilizačného systému zasa prinášajú informácie o pozdĺžnom preťažení. Riadiaca jednotka však dostáva aj informácie o vonkajšej teplote a či sú zapnuté stierače. Podľa teploty vie potom určiť, či práve prší, alebo sneží.

Mazda má dve verzie systému i-Activ. Kompaktnú pre CX-3 a masívnejšie pre CX-5 a CX-9

Až 27 senzorov monitoruje situáciu

Informácie z 27 senzorov putujú do centrálnej riadiacej jednotky, ktorá ich vyhodnocuje 200-krát za sekundu. Toto množstvo údajov prináša varovania, že môže nastať preklz kolies. Systém tak reaguje ešte pred tým, ako k nemu dôjde. Cez elektromagneticky ovládanú spojku, ktorú v Mazde volajú Active Torque Control Coupling, potom posiela potrebné množstvo krútiaceho momentu na zadnú nápravu. Ako som už spomínal, cieľom vývojárov bolo minimalizovať oneskorenie pripojenia zadnej nápravy a eliminovať kopnutie, ktoré sprevádzalo staré systémy. Aj preto už autá s týmto systémom pohonu vlastne nikdy nejazdia iba s pohonom predných kolies. Vždy ide totiž aspoň malé množstvo krútiaceho momentu na zadnú nápravu. Práve týmto opatrením predišli inžinieri badateľnému trnutiu pri pripájaní pohonu zadných kolies. Zároveň to umožňuje systému rýchlejšie reagovať na aktuálnu situáciu. Ďalšou výhodou pri eliminácii preklzu je podľa automobilky aj fakt, že vozidlo potrebuje na prekonanie danej situácie menej krútiaceho momentu a tým aj menej paliva.

Systém i-Activ AWD môžete mať nielen v SUV, ale aj v Mazde 6

Samotní tvorcovia uznávajú, že hoci sa im podarilo naozaj výrazne skrátiť čas oneskorenia pri posielaní krútiaceho momentu na zadnú nápravu, ešte ho úplne neeliminovali. Ich cieľom tiež bolo, aby systém fungoval bez toho, aby ho vodič postrehol. To znamená žiadne prídavné tlačidlá, žiadne blikajúce kontrolky, žiaden zbytočný preklz kolies. Po nedávnej skúsenosti s Mazdou CX-3 môžem iba potvrdiť, že bežný vodič si iba ťažko všimne zmenu a nemusí nič zapínať, či nastavovať. To, že vám ide viac krútiaceho momentu na zadnú nápravu, pocítite až na riadení z reakcií auta napríklad na blate. V tomto kontexte by možno bola zaujímavá informácia pre vodiča o tom, koľko percent krútiaceho momentu ide aktuálne na ktoré koleso. Pri vývoji si inžinieri za latku, ktorú treba prekonať, vzali systém Symmetrical AWD od Subaru. Že sa im to podarilo, sa snaží Mazda ukázať aj rôznymi prezentáciami.