S prvotnou myšlienkou spomínaného poistného domu by sme sa asi ešte stotožniť dokázali. Elektromobily samozrejme horia a majú tú nepríjemnú vlastnosť, že sa tak nemusí stať ani pri dopravnej nehode. Kvôli konštrukčným chybám dokážu vzplanúť pri nabíjaní i obyčajnom parkovaní.

Či sú týmto problémom najviac postihnuté Tesly alebo autá iných značiek, popravde netušíme, na relevantnú štatistiku zameranú na požiare konkrétnych batériových modelov sme zatiaľ nenarazili, ale v poslednom období sa „horúcou povahou“ preslávil hlavne Chevrolet Bolt EV.

Že si AXA vybrala práve Model S... ani proti tomu sa v zásade veľmi protestovať nedá. Na YouTube nájdete hromadu videí, ktoré takéto situácie zaznamenali – napríklad nahrávku kalifornských hasičov privolaných k Tesle, ktorá začala horieť na vrakovisku týždeň po nehode.

Poisťovňa sa teda rozhodla, že (zrejme svojim zákazníkom a pravdepodobne i zamestnancom) pri simulovanej havárii naživo ukáže, ako horí americký elektromobil.

Keď nemáte baterku, dajte tam pyrotechniku

Ak by pri plánovaní tejto akcie skutočne vymysleli situáciu, pri ktorej dôjde k masívnemu poškodeniu puzdra batériových modulov, bolo by to v poriadku. Niečo také sa stať môže, a aby sme boli féroví, podobný ohnivý scenár by sa dal čakať aj pri poškodení nádrže auta so spaľovacím motorom. Lenže poznáte to. Zodvihla sa ruka bezpečnostného technika...

V AXA sa zhodli na tom, že je to nebezpečné. A nenapadlo ich nič lepšie, ako vymontovať z Tesly akumulátor a namiesto neho do podvozku natlačiť pyrotechniku. Horieť to bude podobne efektne, prítomné obecenstvo dostane svoj „prídel krvi“. A tak sa aj stalo.



Ak ste si pozreli priložený videozáznam, musíte uznať, že to vyzeralo celkom presvedčivo, že? Možné nabehnutie podvozku na zvodidlá. Možné poškodenie obalu baterky. Oheň... A v tom je ten problém. AXA síce údajne prítomným divákom vysvetlila, ako sa veci majú, lenže v následne vydanej tlačovej správe úpravu Tesly popísala tak vágne, že to mnohí zobrali ako skutočnú nehodu elektromobilu, respektíve skutočné vzplanutie batérií po prevrátení auta na strechu.

Pri spätnom pohľade na tento test, ktorého cieľom bolo ilustrovať predpokladané riziko, musíme uznať, že mal byť navrhnutý inak,“ sype si poisťovňa aktuálne popol na hlavu. „Zverejnené obrázky vyvolávajú mylný dojem, ak sú vytrhnuté z kontextu.“

Hlúpa komunikácia kričí v tomto prípade o to viac, že AXA vo svojej pôvodnej tlačovej správe priznala, že pravdepodobnosť požiaru elektrického auta nie je v porovnaní s bežnými vozidlami vyššia. V skutočnosti je u jedného i druhého typu pohonu veľmi nízka. Dokonca taká nízka, že ju prekonávajú i poistné udalosti spôsobené kunami pod kapotou.

zdroj: AXA, Carscoops