Tibor Gašpar priznal, že polícia ešte má rezervy najmä v organizácii.

Začiatok konferencie sa však niesol v duchu sebakritiky a sypania si popola na hlavu. Ministerstvo vnútra chce dosiahnuť, aby na našich cestách do roku 2020 nezomrelo viac ako 172 ľudí. Prognóza na tento rok hovorí, že v roku 2014 dosiahne toto číslo hodnotu 250 ľudských životov. Je však možné, že na cestách nakoniec zomrie viac ľudí. Do šiestich rokov teda chceme v porovnaní s rokom 2014 zachrániť minimálne 78 ľudí. Podarí sa nám to?

Prezident policajného zboru Tibor Gašpar však nepriamo priznal, že v oblasti represie sa polícia dostáva na hranicu únosnosti. Inak povedané, že ak na cestách budú stále pribúdať policajti, stratí to význam. Konečne. Polícia snáď pochopila, že nehody sa budú stávať aj keby jej príslušníci stáli na každých 300 metroch.

Gašpar zároveň priznal, že na dosiahnutie ambiciózneho cieľa treba niečo zmeniť. Policajti nemajú len kontrolovať a vyberať pokuty, ale aj riadiť premávku a pomáhať vodičom. Zbor má údajne ešte veľké rezervy v operatívnej organizácii. V budúcnosti by sa údajne nemalo stávať, že v preplnené piatkové popoludnie nestretnete ani jedného policajta, ktorý by riadil alebo usmerňoval premávku a na miesto toho radšej kontroloval tlak v pneumatikách za obcou.

Na slovenských cestách je tak veľa policajtov striehnucich na naše chyby, že zvyšovanie ich počtu by už neprinieslo želaný efekt. Polícia musí zmeniť organizáciu svojej činnosti a nemiesto neustálej represie zapojiť aj iné kroky smerom k bezpečnejším cestám.

Nehodovosť znížia kvalitné cesty a kvalitní vodiči. Obludná represia evidentne nepomáha.

Na druhej strane však problémom slovenských vodičov aj naďalej ostáva prekračovanie maximálnej povolenej rýchlosti a jazda pod vplyvom alkoholu. Tvrdé tresty však na prevýchovu nepomáhajú.

Dočkáme sa teda toho, že na Slovensku konečne skončí stav, ktorý hraničí s buzeráciou vodičov? Budeme vedieť prejsť cez Slovensko bez toho, aby sme sa nemuseli stretávať s  radarmi ukrytými v kríkoch alebo na konci rovnej štvorprúdovky?

Dosiahnuť 172 mŕtvych v roku 2020 bude veľmi náročné. Naplneniu tohto čísla však najviac pomôže otváranie nových diaľničných úsekov a kvalitnejšia výchova vodičov v autoškolách. Policajti a ich činnosť by mali mať len doplnkový a preventívny charakter. Nemali by tvoriť hlavné ťažisko znižovania nehodovosti. Nie sme policajný štát.

Prečítajte si aj: Policajti menia autá. Dostali 750 nových VW Golf