Ak ide o neustále skokové zlepšenia v automobilovom svete, je len pár firiem, ktoré to dokážu ako Porsche. Model 911 GT3 je pre premávku homologovaný pretekársky špeciál GT3 R. Ale až Porsche GT3 RS skutočne maže hranice medzi okruhom a cestou. Na rozdiel od predchádzajúceho RS, je ešte nekompromisnejší, ostrejší, dravejší. Prosto top GT3 vôbec.

2015 Porsche 911 GT3 RS typ 991

Model 911 GT3 RS síce z ponuky nie je najvýkonnejší, ale určite najostrejší. Je to prakticky pretekárske auto homologované pre premávku.

Po prvé, má väčší výkon. Objem 3.8 litrového 6-valca zväčšili na 4 litre. Tým dosiahli lepší ťah. Vyplachovanie valcov pomáhajú zlepšiť vačkové hriadele z rovnako exotickej, opakovane tepelne zušľachtenej vysokopevnostnej ocele, akú môžete nájsť v prototype Porsche 919 WEC Le Mans.

A vylepšenia motora tu neskončili 

Prepracovali systém mazania so suchou olejovou vaňou, použili odľahčené ventily a celkom nové pružiny, odľahčenú hlavu valcov a variabilné nasávacie potrubie. Skutočným rozdielom je nárast o 25 koní, krútiaci moment zvýšený zo 440 Nm na 460 Nm. Šéf Porsche Motorsport (civilne známe verzie GT), Andreas Preuinger, rozhodol o posunutí maximálky na rýchlosť na 310 km/h.

2015 Porsche 911 GT3 RS typ 991

Na rozdiel od predchodcu, 4.0 litrový motor v kombinácií s PDK 7-stupňovou automatickou prevodovkou veľmi civilizovaný aj pri malých rýchlostiach - tvrdia zástupcovia Porsche. Nie je dôvod neveriť im. Ale keď treba prudko zrýchliť, akcelerácia naháňa hrôzu. Manuálna prevodovka ani v tomto modeli vôbec nebude k dispozícii. 4.0 liter má obrovskú flexibilitu pri zrýchľovaní z nízkych otáčok a bez problémov dokáže vyraziť až ku stratosferickým 8.800 ot, kde začína čevené pole! Zrýchlenie z 0 na 100 km/h je za neskutočných 3,3 sekundy.

Zvuk, ktorý motor vydáva, je neskutočný. Ak nájdete zákrutu, auto vďaka kompletne špecifickému nastaveniu zadnej nápravy RS zatáča okamžite a bez problémov aj vo vysokých rýchlostiach. Predná náprava je spomedzi všetkých Porsche 911 najviac prirazená k zemi. Dovoľuje tak obrovskú vstupnú rýchlosť do zákrut, akú si sami nedovolíte. Na využitie potenciálu tohto auta fakt treba pretekára. Zadná náprava v skvelo sekunduje.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

911 GT3 RS typ 991 si požičalo širšiu karosériu z modelu 911 Turbo. Nasávanie vzduchu pre motor je privádzané dvojitým kanálom zo zadného spojleru. Lepšia voľba ako nasávaním zo strechy. Vizuálne má  GT3 RS nasávacie otvory dobre viditeľné, a hlavne sú všetky  plne funkčné.

Predné nárazníky obsahujú ventilované výduchy na zlepšenie prietoku vzduchu a prítlačnú silu bez navýšenia odporu, a to napriek masívnemu, vysoko umiestnenému zadnému krídlu. Všetky tieto aerodynamické triky dovoľujú GT3 RS vyvinúť prítlak až 345 kg (aj keď nevieme pri akej rýchlosti). To je zhruba 80% toho, čo dokáže pretekársky špeciál Porsche GT3 R. S platnou homologáciou je to nie že skvelé, ale dokonalé! :)

Maximálne otáčky motora 8 800?! Viete si to predstaviť? To sa už začína červenať nejedno Ferrari.

Napriek  rozšírenej karosérii, väčším kolesám a pneumatikám, dokázali modelu GT3 RS oproti štandartnej GT3 ušetriť približne 20 kg. To dosiahli tak, že bočné a zadné okná nahradili polykarbónom. Ľahší zadný nárazník spolu s vekom batožinového priestoru  a predné krídlo vyrobili z uhlíkových vlákien. Auto má tenšie dvere, menej zvukovej izolácie a ľahšie káblové zväzky. Dokonca strecha je z horčíka. Tým pádom je ešte ľahšia ako keby bola z karbónu. No panel hrubý 1mm je na výrobu veľmi zložitý. Vraj to stálo za úsilie. Strecha je ľahšia o 1 kg a keďže sa jedná o najvššie miesto, prináša rozdiel v posunutí ťažiska auta smerom dolu. GT3 RS je skutočne oveľa lepšie auto na jazdu, v porovnaní so štandardným GT3, a napriek športovejším jazdným vlastnostiam je ako tak vhodné aj na každodenné používanie. Je však zrejmé, že drvivá väčšina majiteľov ho bude mať ako obľúbenú víkendovú hračku. Na takýchto autách sa kilometre nehlcú, ale užívajú.

Porsche ponúka ako príplatkovú výbavu ľahšiu lithium-iónovú batériu za 1.700 eur a kompozitné keramické brzdy, ktoré by mali byť nutnou výbavou, ak má auto jazdiť aj uzavreté trate. Ich cena je, v porovnaní s inými značkami, veľmi rozumných 7 240 eur.