Určite to poznáte. Už ako malé dieťa ste sa naučili rozoznávať automobilky nielen podľa znaku, ale aj podľa masky chladiča. Okrem ochrannej funkcie pre chladiče má dnes veľmi dôležitú úlohu v podobe dizajnu a rozpoznania automobilu. V úplných začiatkoch to tak nebolo.

Maska pred chladič prišla až neskôr

Keď v roku 1900 pribudol prietokový chladič na modeli Mercedes 35 PS, bol to postupný zrod dizajnu pre automobilku s trojcípou hviezdou. Zatiaľ to však bol len priamo chladič, ktorý určoval dizajn. Až v roku 1931 namontovali na modeli Mercedes-Benz 170 pred chladič masku pre jeho ochranu, čím sa odštartoval trend dizajnu.

Najprv nebol pred chladičom žiaden ochranný kryt či maska.

Ikonická porchrómovaná maska postupne menila svoj tvar z vertikálneho na horizontálny. Veľký rozdiel prišiel práve na modeli 300 SL Gullwing. Postupne ju upravovali a pribudáli horizontálne predely, ktoré určovali aj triedu auta (napríklad trieda S a E ich mala viac, ako menšie C).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Elektrická doba

Neskôr prišla do ponuky maska chladiča podľa línie výbavy. Kto chcel športovejšiu Avantgarde, dostal znak trojcípej hviezdy priamo do masky. Kto mal Classic alebo Elegance, mriežka zostala bez znaku, ten zotrval na kapote. Ďalším stupňom sú masky pre elektromobily. Keďže tie nepotrebujú až také náporové chladenie, ako autá so spaľovacími motormi, majú dizajnéri ešte viac možností v jej úprave.

Samozrejmosoťu je plné zakrytie kvôli lepšiemu aerodynamickému odporu a následne podsvietenie. Časom sa sem možno za nejaké ochranné časti nasťahujú obrazovky, ktoré budú môcť zobrazovať rôzne oznámenia alebo piktogramy. Uvidíme, čo nám prinesú budúce masky chladičov Mercedes-Benz. A ktorá z doterajších sa vám páči najviac? Dajte vedieť do diskusie.

Zdroj: motor1