Neustály rast predaja vozidiel SUV a rôznych vysokých mestských crossoverov vyvoláva medzi novodobými ekologickými aktivistami stále viac znepokojenia. Starosti si však začínajú robiť aj samotné automobilky, SUV s vysokými karosériami a veľkou čelnou plochou totiž nedosahujú tak dobrú aerodynamiku (nepliesť si s koeficientom aerodynamického odporu, ten tvorí len časť vzorca na výpočet celkového aerodynamického odporu auta), čo sa odráža vo vyššej kombinovanej spotrebe. A keďže dnes pod ťarchou pokút za nadprodukciu CO2 bojujú všetky automobilky doslova o každý gram oxidu uhličitého, aj samotní výrobcovia rozmýšľajú, ako zo začarovaného kruhu von. S príchodom elektromobilov sa tento problém ešte zintenzívňuje. Svoje o tom vie aj automobilka Škoda Auto.

Svoje elektrické SUV čoskoro ponúkne aj materský Volkswagen. Bez neho by predaje elektrických áut nešli želaným tempom.

Enyaq musel prísť ako SUV, dnes to inak nejde

Škoda Enyaq je prvým plnohodnotným elektromobilom postaveným na podvozkovej platforme MEB. Už od začiatku bol teda koncipovaný ako elektrické auto a konštruktéri pri jeho vývoji nemuseli robiť žiadne kompromisy medzi koncepciou na spaľovací motor a elektromotor. Všetky jeho základné konštrukčné aspekty tak mohli prispôsobiť maximálnej efektivite auta. Až na jednu.

Alain Favey zo Škody Auto má vo veci jasno. Nič iné elektrické by dnes nemalo tak veľký úspech, ako práve SUV.

„Škodu Enyaq chceme ponúknuť čo možno najväčšej skupine zákazníkov, preto mierime do najobľúbenejšej kategórie,“ vysvetľuje na margo koncepcie SUV Alain Favey, člen predstavenstva Škoda Auto zodpovedný za oblasť predaja a marketingu. Potvrdzuje tak trend, ktorý sa dnes nedá obísť. Ak chce automobilka predávať, musí ísť proti prúdu a ponúknuť žiadané SUV. Aj za cenu menšej efektivity ako pri nižšej limuzíne. Práve od počtu predaných elektromobilov je totiž závislá. Čím viac ich predá, tým väčšie môžu byť emisie jej modelov so spaľovacími motormi. „Vozidlá segmentu A, do ktorého Škodou Enyaq mierime, držia v Európe najväčší trhový podiel. Karoséria SUV navyše stále zažíva medzi zákazníkmi obrovský nárast obľuby,“ pokračuje Favey. Zároveň dodáva, že rast popularity SUV očakávajú aj v najbližšom desaťročí. Podľa automobilky je dnes kľúčové ponúknuť elektrické SUV, žiaden iný segment nemá u zákazníkov prahnúcich po prvom elektromobile väčší úspech. Ako sa ukazuje, štafetu popularity vysokých a praktických áut preberajú od spaľovacích áut nakoniec aj elektromobily. Dokedy, je zatiaľ otázne. Podľa automobilky Škoda a vôbec celého koncernu VW sa to však najbližších 10 rokov určite nezmení.

Enyaq sa svojou koncepciou SUV triafa do želaní zákazníkov.