Dizajnéri dnešných áut majú spútané ruky. Návrhy nových áut sa už dávno nezačínajú kreslením ich siluety, ale štúdiom aktuálnej legislatívy a základným zadávaním jej požiadaviek do počítačových systémov. Tie následne namodulujú základný tvar, cez ktorý "nejde vlak", ani keby ste sa rozkrájali.  Základ auta tak dnes neurčuje estetika, ale legislatíva a na uplatnenie talentu v oblasti originálneho dizajnu a vyváženého priestorového vnímania návrhárom zostáva len malý priestor. Aj to je jeden z dôvodov, prečo sa dnes autá podobajú ako vajce vajcu.

Takto dnes vyzerá globálny Ford Focus. Originalita tvarov prvej generácie je v dôsledku aktuálnej legislatívy minulosťou, dizajnéri dnes majú priestor len na prednej a zadnej časti, zvyšok je prakticky daný predpismi.

Retro chce odvahu

O to vzácnejšie sú dnes autá nejakým spôsobom odkazujúce na svoju minulosť. Skĺbiť všetky aktuálne požiadavky na tvar, bezpečnosť aj ekonomiku, nie je jednoduché a ak sa to má vo výsledku dokonca podobať na niekoľko desaťročí starého predchodcu, je menší zázrak, že sa na to fabrika vôbec dá. Lenže nostalgia je silná čarodejka a v záplave uniformity predstavuje jeden z najsilnejších marketingových nástrojov dneška. Ford sa preto postavil k výzve čelom a poslal na trh nové Bronco 2021 pripomínajúce to z roku 1966. A zdá sa, že 54 rokov starý recept stále funguje. Odkazov na minulosť je ňom však viac, než len samotný tvar karosérie.

Ford Bronco 2021si zakladá na nostalgii. Spojenie s minulosťou je viac než evidentné. A treba uznať, že aj podarené.

Jediné modré oválne logo výrobcu na novom Broncu nájdete pri zadnom ľavom svetle.

Logo dáme, ale len jedno a ešte k tomu dozadu

Tvar karosérie pripomínajúci prvú generáciu Bronca si mohli návrhári dovoliť aj z toho dôvodu, že trochu mávli rukou nad aerodynamikou. Auto navrhovali pre praktické použitie a americkú legislatívu, až úchylnú honbu na CO2 známu z EÚ tak mohli ignorovať a obetovať trochu toho aerodynamického odporu štýlu a vizuálnej príťažlivosti. Zaujímavé však je, že automobilka pristúpila na hru identifikácie auta bez modrého oválneho loga Ford. Na celom aute tak nájdete jedno jediné logo výrobcu a aj to až vzadu na ľavej strane. Pre Bronco pritom nejde o žiadnu dlhoročnú tradíciu bez prerušenia, aktuálny prístup je skôr návratom ku koreňom modelu. Originálnych odkazov na minulosť či píslušnosť k modelovému radu Bronco je viac. Aj Ford sa teda vydáva cestou, akú zvolil napríklad Jeep pri offroade Wrangler. V detailoch je krása, zadné svetlá Bronca tak svietia v tvare písmena „B“, volič jazdných režimov nesie prezývku pôvodného Bronca G.O.A.T. (Go Over Any Terrain), na celom aute nájdete niekoľko Mustangov vyhadzujúcich zadné nohy do vzduchu, v menu palubného počítača je ilustrácia prvej generácie Bronca a ak si to zákazníci budú želať, môžu dostať Bronco s demontovateľnými bočnými dverami, ktoré boli vlastné už jeho prvej generácii. Retro ako remeň, no Ford verí, že to zaberie.

Ford Bronco z roku 1992 sa oválneho loga Fordu na maske nevzdal. Bolo síce nenápadné, ale bolo tam.

Bez dverí mohla jazdiť aj prvá generácia Bronca z roku 1966.

Skúšajú to aj iní

Nie je prekvapením, že s retro dizajnom to dnes skúšajú viacerí výrobcovia. A väčšina z nich v segmente offroadov (práve ten si môže dovoliť ignorovať aerodynamiku asi najviac). Na trhu tak môžeme vidieť retro Suzuki Jimny, Jeep Wrangler, Mercedes-Benz G, s prižmúrením oboch očí aj Defender. Ozaj, a Ladu 4x4, hoci v jej prípade sa o návrate k pôvodnému dizajnu hovoriť nedá, ona ho za celé tie roky prakticky vôbec neopustila.

Ford Bronco 2021 v tom rozhodne nie je sám, na vlnu nostalgie sa, okrem iných, hrá aj aktuákny Jeep Wrangler.