Slovenské automobilky vyrobili v roku 2020 až 985 000 vozidiel. A hoci ide o impozantné číslo, stále je to o 11 % menej, než v roku 2019. Vzhľadom na prognózy je to však stále dobrý výsledok, čo potvrdzuje aj prezident ZAP SR, Alexander Matušek. „Toto číslo hodnotíme vzhľadom na okolnosti ako vynikajúci výsledok. Ešte začiatkom jesene sme prognózovali pokles o viac ako 20 %. Výsledok dosiahnutý automobilovým priemyslom v roku 2020 sa pričinil o to, že sa nenaplnili pôvodné katastrofické predpovede o dvojcifernom hospodárskom poklese slovenskej ekonomiky," hovorí Matušek.

Jazdených áut je stále príliš veľa

Situácia na Slovensku približne kopíruje situáciu vo svete, pokles predaja nových áut však na Slovensku nabral dosť strmý pád, v roku 2020 sa totiž predalo až o 25 % menej nových áut, než rok predtým. „Naše úsilie o udelenie výnimky pre servisy vozidiel, podobne aj v oblasti dopredajov sérií vozidiel, ktorým končilo technické schválenie, ovplyvnilo aj výsledky v oblasti predaja nových vozidiel. Trhu s novými vozidlami sa aj napriek tomu nepodarilo dobehnúť manko, ktoré spôsobili opatrenia vlády a zatváranie prevádzok, a ten poklesol o 25 % oproti rekordnému roku 2019 na 84 909 áut. Tento výsledok sa radí na úroveň roku 2014,“ uvádza výkonný viceprezident ZAP SR, Pavol Prepiak. „Negatívom roku 2020 bolo aj to, že sa nepodarilo zmeniť systém registračných poplatkov a vzrastá nám podiel individuálne dovezených jazdených vozidiel aj ich priemerný vek. Až viac ako 36 % všetkých dovezených jazdených vozidiel bolo starších ako 10 rokov,“ dopĺňa Prepiak.

V roku 2021 s  vyššou podporou ekológie

„Odhadujeme, že celkový trh s vozidlami na Slovensku bude postupne ožívať a predpokladáme, že v roku 2021 dosiahne úroveň okolo 95 tis. registrácií nových vozidiel. Za dôležité považujeme vykonať zmenu v oblasti registračných poplatkov, ktorá bude motivovať k ekologickej obnove vozidlového parku,“ zhodnotil situáciu na trhu s vozidlami Pavol Prepiak.

zdroj: ZAP SR