Zákazníci vždy túžili po bohatej výbave svojich áut. V základnej konfigurácii sa preto vždy predávalo len minimum nových áut, aj to zväčša len služobných určených na tvrdú prácu. Zvyšok automobilovej produkcie si zákazníci vždy vyskladali tak, aby si na palube vozili maximum výbavy a náležite ju počas používania auta aj využívali. Pravdou však je, že jednotlivé výbavové stupne automobilky radi vybavovali aj zbytočnosťami, za ktoré ste museli priplatiť, no nikdy ste ich nevyužili. Práve toto by sa malo stať minulosťou. Automobilky totiž prichádzajú s novou taktikou, ako od zákazníkov šikovne vytiahnuť peniaze. Ponúknu im len to, za čo si špeciálne dodatočne priplatia. Ako každá vec, aj tento druh „konfigurácie“ auta má však svoje za, aj proti.

Sezónna výbava

Po americkej Tesle prichádza s taktikou „predplatenej“ výbavy aj nemecké BMW. Na americkom trhu už predstavilo program predplatených funkcií. Okrem iného ponúka napríklad vyhrievanie sedadiel za mesačný poplatok 18 USD. Rovnako na to však ide aj v Anglicku, kde zákazníkom ponúkne rovnakú funkcionalitu za 15 libier mesačne. Ak prihodíte ďalších 10 libier, vyhrievať si môžete aj volant. Funkcie si môžete samozrejme predplatiť výhodnejšia aj na dlhšie obdobie, prípadne natrvalo. Automobilky takto ponúkajú funkcionalitu svojich áut len na určité obdobie (spomínané vyhrievanie napríklad len na zimu).

Proti takémuto jednaniu sa už ohradilo niekoľko spotrebiteľských organizácií, ktoré namietajú, že zákazník si v podstate na začiatku zaplatí za plne vybavené vozidlo a všetky funkcie sa stávajú jeho majetkom. Ich zámerne zablokovanie výrobcom auta preto považujú za neetické. Automobilky argumentujú, že výroba kompletne vybavených áut nakoniec aj tak vyjde lacnejšie (logistické dôvody, zjednodušenie montáže jednej výbavovej verzie a pod.) a v prípade predaja auta druhému majiteľovi si ten môže auto nakonfigurovať podľa vlastných predstáv a využívať aj funkcie, za ktoré si prvý majiteľ auta nezaplatil. Ako na spomínané funkcie a ich dostupnosť po zaplatení zareagujú zákazníci, ukáže až čas, faktom však je, že sa týmto smerom pozerá stále viac automobiliek a ide pravdepodobne o koncept blízkej budúcnosti.

zdroj: BBC, The Verge