Auto prejde pri rýchlosti 105 km/h (65 mph) približne 88 až 496 m, kým nad ním vodič získa kontrolu. To je však iba samotné prebratie riadenia. Vodič sa totiž ešte musí zorientovať a vyhodnotiť situáciu okolo seba, aby dokázal urobiť správny manéver.

Zatiaľ čo nad režimom klimatizácie, ktorý automobilka označuje ako ochranu pre biologickými zbraňami, sa mnohí iba pousmejú, so systémom ako Autopilot je už situácia iná. Musk si totiž vďaka svojej charizme vytvoril veľkú skupinu fanúšikov, ktorí ho bezmedzne obdivujú a stopercentne dôverujú všetkému, čo Tesla vyrobí. Je zrejmé, že aj samotného Muska prekvapilo, ako nerozumne a ľahkovážne používajú práve funkciu Autopilot. A hoci odporúča svojim zákazníkom používať ju iba na diaľnici, je zjavné, že v tomto prípade by mal ustúpiť viac a funkciu obmedziť, premenovať a zreteľne vysvetliť ľuďom, že ešte nie je pripravená na plne autonómnu jazdu. Internet totiž v poslednom období doslova zaplavili videá, kde ľudia túto funkciu používajú veľmi nebezpečným spôsobom a v mnohých je vidieť, že na to technológia ešte nie je pripravená. Dokazuje to aj prvá smrteľná nehoda, pri ktorej mal vodič a bezmedzný fanúšik Tesly zapnutý režim Autopilot.

Režim nie je plne autonómny!

Mnohé organizácie napríklad žiadajú Teslu, aby systém premenovala. Automobilka by totiž mala počítať s tým, že tento názov môže byť zavádzajúci. Veď ľudská hlúposť je nekonečná, čo dokazujú aj nedávno zverejnené videá s Poliakom za volantom VW Passat, ktorý s ním jazdil ako s autonómnym autom. Bežné automobilky pritom svoj adaptívny tempomat a asistent udržania v jazdnom pruhu označujú ako bezpečnostné systémy a stále vyžadujú vodičove ruky na volante. Hoci aj to sa dá obísť. Ak však Tesla nazvala ich kombináciu ako Autopilot, je jasné, že ľudia nebudú študovať, ako by ju mali používať a budú je používať nesprávne.

Tesla síce funkciu Autopilot nevyhlasuje za synonymum autonómneho auta, no ľudia to tak berú. Názov je jednoducho mätúci.

Jednou z organizácii, ktorá žiada zmenu, je aj magazín Consumer Reports. Ide o americký nezávislý a neziskový magazín, ktorý od roku 1936 uverejňuje testy a porovnania rôznych produktov. Neuverejňuje reklamu a všetky testované produkty si kupuje. Funguje vďaka grantom a spolupráci so spoločnosťami ako Amazon, Yahoo, The Wall Street Journal, či Washington Post. Magazín už počas svojej existencie dosiahol zvýšenie bezpečnosti niekoľkých áut. Najnovšie preto vydal vyhlásenie, v ktorom žiada Teslu aby:

- deaktivovala automatické riadenie, kým ho nepreprogramuje tak, aby systém vyžadoval vodičove ruky na volante,

- prestala systém nazývať Autopilot, pretože je to zavádzajúce a nebezpečné,

- dala majiteľom jasnejšie vysvetlenie, ako by mali systém používať a aké má limity,

- plne otestovala všetky systémy dôležité pre bezpečnosť pred tým, ako ich ponúkne verejnosti, čiže žiadne ďalšie beta verzie.

Autopilot v Tesle kombinuje viacero systémov, ktoré poznáme aj z iných áut, ako automatické riadenie, čiže asistent udržania v jazdnom pruhu, automatickú zmenu jazdného pruhu a adaptívny tempomat. Podľa Tesly by tento systém mal pomôcť predchádzať riziku a redukovať zaťaženie vodiča. Consumer Reports však vidí niektoré vyjadrenia Tesly ako protichodné a mätúce. V tlačovej správe napríklad automobilka uvádza "Váš Autopilot prišiel! Zbaví vás nudných a potenciálne nebezpečných aspektov cestovania." Na druhej strane však v rovnakej správe uvádza "Vodič je stále zodpovedný za vozidlo a jeho riadenie." Podľa CR tiež vodič nemusí byť schopný rýchlo reagovať v prípade nebezpečnej situácie. Tesla je totiž jediný výrobca, ktorý dovolí vodičovi pustiť volant na výrazne dlhý čas. Podľa testov magazínu, nemusí vodič držať volant viac ako tri minúty, kým dostane upozornenie.

Výskumy navyše preukázali, že ak sa vodič začne venovať inej činnosti ako riadeniu, je preňho relatívne ťažké vrátiť plnú pozornosť riadeniu auta. Pri testoch to respondentom trvalo od 3 do 17 sekúnd od upozornenia. To v reálnom svete znamená, že auto prejde pri rýchlosti 105 km/h (65 mph) približne 88 až 496 m, kým nad ním vodič získa kontrolu. To je však iba samotné prebratie riadenia. Vodič sa totiž musí ešte zorientovať a vyhodnotiť situáciu okolo seba, aby dokázal urobiť správny manéver. Preto podľa CR nie je správne dávať ľuďom pocit, že môžu riadenie nechať na auto, ak môže prísť situácia, kde bude musieť prebrať kontrolu vodič. Viceprezidentka Consumer Reports, Laura MacCleery, k tomu doslova povedala: Zákazníci by sa nemali dostať do pozície pokusných morských prasiatok pre bezpečnostné beta programy."

Magazín kontaktoval aj samotnú automobilku so svojimi požiadavkami, na ktoré Tesla reagovala takto: "Tesla neustále prináša vylepšenia, overené miliónmi kilometrov interného testovania, aby sa uistila, že vodiči s podporou Autopilota sú viac v bezpečí ako vodiči bez neho. Budeme pokračovať vo vývoji, overovaní a prinášaní vylepšení s napredovaním technológie. Napriek tomu, že rešpektujeme dobre mienené rady od jednotlivcov, alebo skupín, robíme naše rozhodnutia na základe reálnych dát a nie špekulácii médií."