Vysoké ceny energií sa rovnajú príliš drahej výrobe. To je rovnica, ktorá platí všade na svete, ak sa skrátka výroba predražuje, pretáva byť pre automobilku zaujímavá. Práve lacná pracovná sila a celkovo nižšie náklady na produkciu svojho času nahnali viaceré automobilky na územie strednej východnej Európy, kde postavili svoje výrobné závody. Výroba v nich stále beží, pretože medzičasom sa okolo nich vybudovalo dostatočne kvalifikované zázemie subdodávateľov a celý proces ide ako hodinky. Teda šiel. Vojnový konflikt na Ukrajine však odštartoval sled udalostí, na ktorých konci môže byť pokojne aj reálny odchod niektorých výrobcov z dotknutých území.

Ak bude treba, odídeme

„Kvôli drahému plynu presunieme výrobu z Nemecka a východnej Európy,“ pohrozilo vedenie koncernu Volkswagen. Snaží sa tak upozorniť na problém s vysokými cenami energií, ktoré majú politický podtext. „Samozrejme sa zaoberáme otázkami, ako byť energeticky efektívnejší,“ hovorí aktuálny šéf automobilky Škoda Auto, Klaus Zellmer. Naráža na aktuálne problémy s vysokou cenou výroby a hľadaním možných riešení. Zároveň vysvetlil, že automobilka v strednej a východnej Európe je zväčša úplne odkázaná na dodávky zemného plynu. Ak je prognóza jeho dodávok za zmysluplné ceny neistá, úvahy nad presunom výroby nie sú vôbec nereálne. A ak aj plyn bude, no celkové ceny energií budú príliš vysoké, automobilka presunie výrobu tam, kde si vedia vyrobiť energiu zo stabilnejších alternatívnych zdrojov. To sa dnes už mimochodom deje. Ako uvádza agentúra Bloomberg s odvolaním sa zdroje z koncernu VW, výroba koncernových áut by sa mohla presunúť do juhozápadnej Európy. Spracovaný je aj plán presunu do severnej časti Európy, ktorá má lepší prístup k námorným cestám a dodávkam skvapalneného zemného plynu LNG. „Nekontrolovanú explóziu cien plynu musia svojimi zásahmi obmedziť aj politici,“ hovorí Thomas Steg z VW zodpovedný za vonkajšie vzťahy. Zároveň naznačil, že odchod koncernu z niektorých regiónov EÚ je veľmi reálny. Problém navyše prehlbuje aj rozhodnutie niektorých subdodávateľov majúcich rovnaké úmysly.

zdroj: Bloomberg