Ekológovia bijú na poplach, politici sa predháňajú v populistických gestách a automobilky nestíhajú sledovať jedno legislatívne nariadenie za druhým. Aj taký je obraz mobility dneška. Ako tvrdia zástupcovia organizácie Transport & Environment, ak sa chceme vyhnúť obrovským klimatickým zmenám, do roku 2050 musia z ciest EÚ zmiznúť aj posledné autá poháňané spaľovacími motormi. Táto teória má však jeden háčik – podmienkou je výroba „zelenej“ elektrickej energie určenej pre elektromobily, ktoré EÚ zatiaľ určila ako jedinú možnú alternatívu pre osobnú dopravu.

V predaji len do roku 2035

Odstráneniu áut so spaľovacími motormi z ciest však musí predchádzať celý sled postupných udalostí. V prvom prípade to musí byť legislatívne nariadenie a definitívny dátum, kedy sa autá so spaľovacími motormi stiahnu z predaja. Transport & Environment aj zákonodarcovia EÚ zatiaľ hovoria o roku 2035. Spolu s tým sa údajne začne z trhu sťahovať aj klasický benzín, s termínom ukončenia jeho veľkopredaja sa však členské krajiny EÚ zatiaľ neponáhľajú, najaktívnejší Španieli začali hovoriť o období rokov 2040 – 2042.

Firemné autá budú prvé

S dekarbonizáciou dopravy vo veľkom by mali ako prvé začať predovšetkým firemné vozidlá, teda tie, ktoré sú evidované na firmy a slúžia na podnikateľské účely. Vrátane tých zo štátnej správy. V EÚ dnes predstavujú viac ako polovičný podiel na celkových predajoch osobných vozidiel a keďže sa na nich ročne najazdí podstatne viac km ako na súkromných vozidlách, sú zodpovedné až za 73 % celkových emisií osobných vozidiel. Podľa Transport & Environment by sa preto mal stanoviť jasný dátum, kedy už bude môcť byť na firmu zaregistrované výlučne elektrické vozidlo. Ekológovia zároveň hovoria o roku 2030. Kedy však tento moment reálne nastane a ako chce EÚ riešiť ekonomické disproporcie medzi jednotlivými členskými štátmi EÚ, nie je dodnes jasné.

zdroj: Transport & Environment