Ceny palív na európskom trhu rástli v poslednom období z viacerých dôvodov. Jedným z najzásadnejších z nich bolo očakávanie, že ropy bude v Európe nedostatok. Tento scenár mal byť dôsledkom sankcií EÚ voči Rusku, pesimistické prognózy sa však nenaplnili. Ako navyše uviedol analytik J&T Banky, Stanislav Pánis, produkty z ruskej ropy napriek embargu stále využívajú aj krajiny zo západu Európy. Neprúdia však priamo z Ruska, ale z Indie, ktorá nakupuje lacnú ruskú ropu, ďalej ju spracováva a predáva ako finálny produkt do EÚ. Keďže Európa v obavách z nedostatku ruskej ropy medzičasom nakupovala aj alternatívnu ropu Brent, došlo k stavu, že popri ruskej rope je zrazu na európskom trhu ropy prebytok. Z tohto faktu môžu pochopiteľne profitovať najmä motoristi.

Vývoj cien benzínu a nafty na Slovensku

Ceny sa stabilizovali, rásť by znova nemali

„Myslím si, že slovenské ceny palív by sa mohli konsolidovať v najbližšom čase okolo súčasných úrovní. To znamená, že ceny benzínu okolo 1,50 eur, možno mierne nad touto hranicou. Ceny nafty okolo 1,40 eur,“ doplnil Stanislav Pánis. Ako potvrdil aj Radovan Potočár z energie-portal.sk, situácii na Slovensku pomáha aj skutočnosť, že Slovnaft môže až do konca roka 2023 spracovávať aj pôvodnú ruskú ropu a výrobky z nej umiestňovať na slovenskom, českom a ukrajinskom trhu. Dobrou správou je, že zlacňovanie tradičných palív v 18. tohtoročnom týždni sprevádzalo aj znižovanie cien alternatívnych plynových palív (LNG, CNG, LPG). Ako sa však bude situácia s cenami palív vyvíjať od začiatku roka 2024, teda po tom, čo Slovnaftu skončí výnimka a budeme musieť začať odoberať drahšiu ropu, je nateraz ťažké predpovedať. Ako sa zhodli viacerí analytici, do hry môže vstúpiť viac faktorov, ktoré ovplyvnia scenár nasledujúceho roka.

zdroj: RTVS, O peniazoch