Land Rover v modeloch Range Rover používa zážihové motory V8 veľmi dlho. K charakteru veľkého Range Roveru sa jednoducho V8 hodil, nielen zvukom, ale aj výkonom, keďže v 80-tych rokoch minulého storočia príliš preplňovanie „nefrčalo“.

Prvým modelom s V8 diesel bol Range Rover L322.


Keď prichádzali do ponuky vznetové motory, najprv mali skromný objem. Po spojení s BMW sa začali pod kapotou Land Rover a Range Rover objavovať radové šesťvalce TDS a neskôr pod kapotou veľkého Range Rover L322 aj moderný Common-Rail so zdvihovým objemom 2,9 litra. Ani to však nebolo úplne dostatočné, aj s týmto motorom a 130 kW (177 k) a 390 Nm Range Rover zrýchlil na 100 km/h za 13,6 sekundy. Pre porovnanie, najslabšia atmosférická zážihová V8 to zvládla za 9,2 sekundy, takže rozdiel to bol skutočne priepastný. S tým bolo treba niečo spraviť.

Generácia L322 už bola pritom skutočne luxusným SUV, a tak sa nasadenie V8 dieselového motora priamo ponúkalo. Avšak od koho ho vziať, keď Land Rover taký motor nemal v ponuke? Odpoveď prišla v roku 2006, keď sa skončila ponuka motora M57 a prišiel na trh model TDV8. Išlo o prvý V8 diesel pod kapotou Land Roveru, respektíve skôr Range Roveru, keďže v bežných Land Roveroch sa takýto motor nikdy neobjavil.

Spoločný základ so značkami Jaguar, Ford a PSA

Land Rover ho však nevyvinul. Bol to motor z dielne Ford, označovaný ako DT17. Avšak keďže spolupráca prebiehala medzi Fordom, Jaguar, Land Rover a PSA, niekde je označovaný aj ako PSA motor. Že ste ho pod kapotou PSA modelov nevideli? Nuž, to je pravda. Avšak vývoj tohto motora nebol len o V8, ale aj o V6, ktorý už určite poznáte aj z dielne PSA. Bol to totiž 2,7-litrový V6 HDI známy z 607 či Citroen C6.

Väčší V8, ktorý poznáme aj z Range Roveru, mal zdvihový objem 3,6 litra. S menšou V6 zdieľal 2 vačkové hriadele v každej hlave valcov, rovnaký rozostup valcov či rovnaké vŕtanie a zdvih (81 x 88 mm). Výroba motora začala v roku 2006 v anglickom Essexe.

Motor mal rozovretie valcov 90 stupňov, vstrekovanie Common-Rail s piezo vstrekovačmi a kompresný pomer 17,3:1. 2 turbodúchadlá dosahovali plniaci tlak 1,6 baru, medzichladič stlačeného vzduchu bol typu vzduch/vzduch.

Novší 4,4-litrový V8 diesel.


Len pre Range Rover a Range Rover Sport

Z hľadiska parametrov išlo o priemernú pohonnú jednotku. Maximálny výkon bol 200 kW (272 k) a krútiaci moment 640 Nm. Okrem Range Rover sa objavil aj v Range Rover Sport. Avšak v iných modeloch od Land Roveru už miesto nemal. A s týmto motorom už Range Rover L322 dokázal akcelerovať na 100 km/h za slušných 9,2 sekundy a dosiahol maximálnu rýchlosť 200 km/h.

V ponuke bol necelé 4 roky, keď ho v roku 2010 nahradil vylepšený TDV8 rovnakej konštrukcie, avšak so zväčšeným zdvihovým objemom na 4,4 litra. Ten dosahoval 230 kW (313 k) a 700 Nm. Zlepšila sa aj dynamika, na 100ku zrýchlil Range Rover za 7,8 sekundy a maximálna rýchlosť stúpla na 210 km/h.

V nasledovníkovi tento motor pokračoval, lenže pre tento rok to má zrátané a v budúcnosti sa už neobjaví. Rovnaké to je aj s modelom Range Rover Sport. V8 diesel jednoducho pod kapotou Range Rover už končí. Keď si to zhrnieme, tak v Európe skončili s V8 diesel BMW aj Mercedes-Benz, aktuálne s ním končí aj Land Rover a taktiež VW v jedinom modeli Touareg. V ponuke tak ako V8 diesel zostáva v Audi a nič viac mi v Európe ani nepríde na um. Kde sú tie časy, keď ste si mohli kúpiť aj V10 a V12 diesel. V8 diesel bude onedlho tiež minulosťou. Šepká sa totiž aj o konci V8 v modeloch Audi SQ7, SQ8 a A8.

Zdroj foto: Land Rover