Clio R.S.200 EDC je náradie na cestu ako sa patrí. Je ľahšie než predchodca, dostalo turbo a dvojspojkovú prevodovku. Atmosférický dvojliter z predchodzej generácie je preč, nahradila ho benzínová 1,6-ka s výkonom 147 kW (200 k) a krútiacim momentom 240 Nm. To je o 18 Nm viac v porovnaní s predchodcom a na stovku tak Clio R.S.200 EDC akceleruje za 6,7 sekúnd. Maximálna rýchlosť je slušných 230 km/h. Pádlami pod volantom môžete meniť prevody na dvojspojkovej šesť stupňovej prevodovke EDC (Efficient Dual Clutch). Prílev výkonu je dostatočný, maximálny výkon je k dispozícii pri 6,000 ot/min a plochá krivka krútiaceho momentu začína pri 1,750 ot/min. Keďže je to RS, auto ponúka tri jazdné režimy - Normal, Sport a Race. Ich zmena modifikuje rýchlosť radenia prevodovky a odozvu plynu na pohyb pedálu. Taktiež mení spôsob, akým zasahujú systémy ESP a trakčná kontrola ASR, ako aj spätnú väzbu posilňovača riadenia. V režime Race dokáže prevodovka meniť rýchlostné stupne za menej ako 150 ms a ESP s ASR je odpojené úplne. To znie ako výzva... ;)

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 5 obrázkov
Rival pre Fiestu ST je teda tu. Je trocha inde výkonom i cenou, takže rozhodovať nebudú iba emócie a zážitok z jazdy. Slovenskú cenu zatiaľ nepoznáme, vo Francúzsku sa ale blíži tesne ku 25,000 Eur.

Renault sa u nového Clia R.S.200 EDC chváli i spotrebou nižšou takmer o 2 litre. Teraz si má pýtať v normálnom režime 6,3 litra/100 km, čo je ekvivalent iba 144 g emisií CO2 na kilometer. V porovnaní s atmosférickým motorom 2.0 pod kapotou Clia III R.S. to predstavuje úsporu takmer 25% (približne 2 litre/100 km a 46 g/km). To nie je jediné zlepšenie oproti staršej generácii, nejakých zmien sa dočkal i podvozok. Vzpera pseudo-MacPherson na prednej náprave bola zachovaná, niektoré súčasti sú ale zosilnené pre zvýšenie pevnosti. Väčší tlmič zlepšuje hydraulický výkon a ponúka lepší kompromis v oblasti komfortu a náklonov karosérie. Hydraulické ovládanie tlmičov dopĺňa klasické polyuretánové dorazy. Absorpčné schopnosti takejto konfigurácie sú mnohonásobne väčšie, odpruženie sa tak stáva oveľa lineárnejšie a dokáže reagovať na väčšie pohyby kolesa. Predné brzdy s priemerom 320 mm majú rovnaký priemer ako tie z kupé Laguna V6. Stabilizátor zadnej nápravy je tuhší o 10% než pri Cliu III R.S... a o 60% tuhší než v prípade obyčajného Clia. Brzdové kotúče majú priemer 260 mm. Disky kolies pre Clio R.S.200 EDC sú ako štandard 17 palcové, s trochu vtipným názvom "Tibor". Tmavošedé či čierne lakované 18 palcové kolesá ale budú vyzerať určite lepšie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 5 obrázkov

Elektronický diferenciál od Renault Sport Technologies R.S. Diff značne zlepšuje akceleráciu, ako aj priľnavosť v zákrutách. Okrem toho znižuje sklon auta k nedotáčavosti. Na dosiahnutie toho systém konštantne monitoruje rotačnú rýchlosť predných hnaných kolies a porovnáva ju s rýchlosťou zadných nehnaných kolies. Ak je rozdiel rýchlosti medzi prednými kolesami príliš veľký, znamená to, že jedno stratilo trakciu. Systém to zistí, a R.S. Diff použije malý brzdný účinok na ktorékoľvek predné koleso, ktoré stratilo trakciu alebo je tomu blízko, pričom krútiaci moment motora nie je znížený. Táto funkcia zasahuje ešte pred tým, ako sa aktivuje trakčná kontrola ESP. R.S. Diff má niekoľko výhod, pričom jednou z nich je, že nefrustruje vodiča náhlym obmedzením krútiaceho momentu. Systém je veľmi progresívny a počas jazdy jeho prítomnosť takmer nie je možné zaznamenať. Ak by to niekomu bolo stále málo, ostrejšia jazda sa dá docieliť i nastavením podvozka. Tu sú na výber dve možnosti - Sport alebo Cup. Nastavenie Cup je o 3 mm nižšie, má tuhší prevod riadenia a celkovo je o 15% tuhšia. Clio na ceste drží i aerodynamika, difúzor a zadný spojler dokážu reálne pritlačiť auto k vozovke. Difúzor má podiel až 80% na prítlaku generovanom na zadnej náprave. Clio R.S.200 EDC je vybavené i funkciou Launch Control pre čo najrýchlejší možný rozjazd. Systém sa aktivuje stlačením brzdového pedála ľavou nohou a súčasným potiahnutím oboch pádielok pod volantom. Aktivácia systému je potvrdená správou na palubnej doske a blikajúcim oranžovým svetielkom (ak je funkcia „povolená“). Pri plnom stlačení plynového pedála sa motor roztočí na 2 500 ot./min. V režime Sport je preklz kolies kontrolovaný eôlektronikou a radenie prevodovky je optimalizované, v režime Race je radenie manuálne. Vodič sa môže hrať i s telemetriou, ktorá zaznamenáva dynamiku jazdy, preťaženie, krútiaci moment, výkon, teplota chladiacej kvapaliny, teplota nasávaného vzduchu, otvorenie škrtiacej klapky, tlak brzdového systému, uhol natočenia volantu, otáčky motora, teplota prevodového oleja, teplota spojok EDC, krútiaci moment na kolesách, atď. Zvuk motora Renault zosilnil použitím aktívnej membrány medzi motorom a interiérom, navyše aplikácia cez zabudovaný audio systém dokáže imitovať zvuk niektorých áut ako Alpine A110 či Nisanu GT-R. Záverom - ohľadom technológií môžete od nového Hot Hatchu očakávať presne toto. A výkony s atraktívnym dizajnom. Do predaja na Slovensku má prísť v apríli tohto roka.