Keď píšem patrične, neznamená to, že ako v 99% prípadov tam nabehne fotograf, ktorý pod oblúkom z balónov nafotí časť smeny pri aute s polepmi na dverách. Toto bola pre Rumunov v Craiove evidentne veľká vec, nepochybne sú tam za túto fabriku a prácu v nej veľmi vďační a vďačné je aj natočené akčné video. Keď ho pozriete, nerozoznali by ste ho od svetoznámych prác Kena Blocka. Natočiť toto dielo trvalo týždne príprav, nehovoriac o rozpočte, ktorý sa musel šplhať k desiatkám tisícov eur. 

V epizódnej role sa predstaví aj jazdec tímu M-Sport Ford World Rally Team (WRT) Adrien Fourmaux a kolegovia zo závodu Ford Craiova zodpovední za výrobu sériových SUV modelov Ford Puma s motorom EcoBoost Hybrid. Model M-Sport Ford Puma Rally1, ktorý sa predtým predstavil iba vo forme prototypu na festivale rýchlosti v Goodwoode v Spojenom kráľovstve v roku 2021, je prvým celosvetovým vstupom spoločnosti Ford do elektrifikovaného motoristického športu, pripravený na svoj súťažný debut v otváracích pretekoch sezóny v seriáli majstrovstiev sveta FIA v rely (WRC) na rely Monte Carlo v januári 2022.

Nový film s názvom „Ford Puma Hybrid Rally1 vtrhne na večierok bez pozvania“ (Ford Puma Hybrid Rally1 Crashes the Party) nabitý akčnými scénami nakrútila spoločnosť Chrome Productions počas troch dní s približne 40-členným štábom a hereckým obsadením. V úchvatnej búrke ožije model M-Sport Ford Puma Rally1, ktorý sa následne vydá na vzrušujúcu exhibičnú, precíznu jazdu po výrobnom závode Craiova.

Vozidlo riadil a kaskadérske kúsky predvádzal jazdec tímu M-Sport Ford WRT Adrien Fourmaux na rampách a zariadeniach, ktoré vyvinuli miestni konštruktéri Ford. Kolegovia z Fordu taktiež využili svoje odborné znalosti, aby vo filme oživili montážne roboty. Každý herec, ktorý účinkuje vo filme, je zamestnancom spoločnosti Ford a diváci môžu vo videu nájsť aj „skryté posolstvá“.

Prvý elektrifikovaný pretekársky automobil Ford predstavuje hybridnú pohonnú jednotku novej generácie, ktorá rekuperuje energiu pri brzdení a jazde zotrvačnosťou a ukladá ju do akumulátora s kapacitou 3,9 kWh. Využíva ju na podporu víťazného prepĺňaného 1,6-litrového zážihového motora EcoBoost – 100 kW elektromotor dokáže opakovane a až tri sekundy podporovať spaľovací motor.

Model M‑Sport Ford Puma Rally1 dokáže využívať elektrifikovanú pohonnú jednotku pri jazde v meste, na parkovisku a na vybraných úsekoch medzi jednotlivými etapami, kde jazdí čisto na elektrickú energiu. Akumulátor je možné medzi jednotlivými etapami nabíjať na vyhradených servisných miestach z externého zdroja energie, pričom nabíjanie trvá približne 25 minút. Hybridný systém má hmotnosť 95 kg. Je chladený kvapalinou aj vzduchom a je uložený v kryte s balistickou pevnosťou, aby odolal nárazom úlomkov a silám pôsobiacim v prípade nehody.

Ford Puma homologovaný na cestnú premávku využíva pohonnú jednotku s 1,0-litrovým motorom EcoBoost Hybrid2 so 48-voltovou mild hybridnou technológiou, ktorá má nižšiu spotrebu paliva a prináša radosť z jazdy. Remeňom poháňaný integrovaný štartér/generátor rekuperuje energiu, ktorou nabíja 48-voltový lítiovo-iónový akumulátor a súčasne dokáže fungovať aj ako elektromotor. Je prepojený so spaľovacím motorom a zvyšuje krútiaci moment, aby pomohol ušetriť palivo alebo zvýšiť výkon – v závislosti od podmienok počas jazdy.

Spoločnosť Ford sa naplno ponorila do elektrifikácie a začiatkom tohto roka oznámila, že celý rad osobných vozidiel v Európe bude do polovice roku 2026 poháňaný čisto na elektrinu alebo pôjde o plug-in hybridné vozidlá s možnosťou jazdiť s nulovými emisiami, a do roku 2030 spoločnosť prejde na čisto elektrický pohon.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Závod Craiova oslavuje 1 milión vyrobených vozidiel

Okrem odhalenia pretekárskeho auta Puma Rally1 spoločnosť Ford uviedla, že milióntym vozidlom vyrobeným vo výrobnom závode Craiova je Puma ST-Line v modrej farbe Desert Island Blue, poháňaná motorom EcoBoost Hybrid s výkonom 155 koní.

Spoločnosť Ford dosiahla tento výrobný míľnik 12 rokov po vyrobení svojho prvého vozidla v Rumunsku v roku 2009. V závode Craiova, kde sa pôvodne vyrábala kompaktná dodávka Transit Connect, sa vyrábalo aj inovatívne MPV B-MAX a SUV modely EcoSport, a v roku 2019 sa začala výroba modelu Puma.

Začiatkom tohto roka spoločnosť Ford oznámila, že do výroby nového ľahkého úžitkového vozidla v roku 2023 vo svojom montážnom závode v rumunskej Craiove investuje 300 miliónov dolárov, a to vrátane čisto elektrickej verzie, ktorá sa predstaví v roku 2024 – pôjde o prvé veľkosériové, čisto elektrické vozidlo, ktoré sa bude vyrábať v Rumunsku. 

Táto investícia zvýši celkovú sumu investície spoločnosti Ford do rumunských výrobných operácií na takmer 2 miliardy USD od prevzatia závodu v Craiove v roku 2008. Kvôli zdokonaleniu efektivity a kvality pri výrobe karosérií, lisovaní, lakovaní, montáži panelov a podvozkov sa využíva viac ako 600 robotov. V závodoch spoločnosti Ford na montáž špičkových vozidiel a motorov v Rumunsku pracuje približne 6 000 ľudí.