Európska komisia chce síce od roku 2035 predávať výlučne autá neprodukujúce žiadne lokálne emisie CO2 (rieši však, čo s pevnými časticami), no ako sama upozorňuje, aj po tomto dátume bude väčšina vozidiel stále využívať naftu alebo benzín. Práve preto chce zasiahnuť a fosílny charakter súčasných palív výrazne zmeniť. Potenciál vidí v biopalivách z obnoviteľných zdrojov. Kto si vie dať dokopy základné počty, pochopí, že EÚ pripravuje pôdu na postupné zvyšovanie biozložiek v palivách, ktoré zostanú aj po roku 2035 v predaji.

Od roku 2027 bez ruskej ropy

Európska komisia ešte začiatkom marca 2022 reagovala na vysokú závislosť od dovozu energetických surovín z Ruska plánom REPowerEU. Jeho cieľom je znížiť závislosť o dve tretiny do konca tohto roka. Úplný koniec dovozu plánuje do roku 2027. Čo to znamená v praxi? Komisár pre klímu Frans Timmermans uviedol, že zníženie závislosti Európy od dovozu ropy „spočíva v obnoviteľných zdrojoch energie a diverzifikácii dodávok.“ Dodal, že „obnoviteľné zdroje nám dávajú slobodu vybrať si zdroj energie, ktorý je čistý, lacný, spoľahlivý a náš.“ Medzi obnoviteľné zdroje sa radia biozložky v palivách, cestou k akceptovateľnej emisnej bilancii zostávajúcich benzínov a nafty je preto ich rastúci podiel v palivách. „Vidím, že je tu priestor aj pre dieselové a benzínové autá, pretože najdôležitejší nie je samotný typ vozidla, ale emisie počas celého životného cyklu vozidla a druh použitého paliva,“ povedala v rozhovore pre portál EURACTIV fínska europoslankyňa Henna Virkkunen (EPP), ktorá hlasovala za návrh zmierniť cieľ zníženia emisií nových vozidiel od roku 2035 na 90 percent. Etanol a bionafta sa vyrábajú z plodín určených na výrobu potravín a krmív alebo z odpadových zdrojov. Priemysel navrhuje biopalivá ako prostriedok zníženia emisií v doprave a zároveň aj palivovej závislosti Európy od tretích krajín. „Vzhľadom na to, že biomasa v súčasnosti pokrýva približne 60 percent obnoviteľných zdrojov energie v Únii a že už do roku 2030 musíme dosiahnuť stále prísnejšie klimatické ciele, je jasné, že biopalivá sú potrebné na rýchle zníženie emisií v rôznych druhoch dopravy,“ povedala Virkkunen (EPP).

Nie je preto tajomstvom, že rafinérie stoja pred neľahkou úlohou postupne zvyšovať podiel biozložiek v palivách bez toho, aby to výrazne ublížilo aktuálnym spaľovacím motorom. Už automobilové benzíny E10 vytvárajú v súčasných motoroch úsady, s ktorými si motory nie vždy poradia a jediným receptom je častá prevádzka auta a preventívne tankovanie čerstvého benzínu. Ako sa budú k motorom správať palivá s vyšším podielom obnoviteľných biozložiek, zostáva nateraz otázkou, pravdepodobné však je, že staršie motory si s nimi v dlhodobejšom horizonte neporadia. Polemika nad kvalitou „ benzínov budúcnosti“ by však v tejto chvíli bola len špekuláciou, európskym motoristom preto zostáva len čakať, s čím EÚ v tejto oblasti vyrukuje a ako rýchlo nové pravidlá jednotlivé členské krajiny EÚ implementujú do praxe.

zdroj: Euractiv