Na začiatok treba upozorniť, že prieskum spoločnosti Geotab je pomerne rozsiahly a sústreďuje sa na viac oblastí hodnotenia akumulátorov. Jeho rozsiahlejšie hodnotenie vzorky 6300 elektromobilov si môžete prečítať tu, nás však zaujal najmä vplyv rýchlonabíjania elektromobilov na životnosť ich akumulátorov. Vedeli ste, že stačí zájsť 3-krát do mesiaca na rýchlonabíjačku a po 10 rokoch máte 25 % kapacity akumulátora fuč? Ak by ste pritom akumulátor nabíjali len doma cez noc, kapacita akumulátora klesne približne len na 97 % pôvodnej hodnoty. Že vás to nezaujíma? Malo by, elektromobily budú, rovnako ako autá so spaľovacími motormi, aj po desiatich rokoch stále na cestách. Namiesto firemných parkov však už v rukách druhých majiteľov, či na parkoviskách autobazárov.

Z marketingovej výhody technická slabina

Pri elektromobiloch predpokladá každý výrobca ich pomalé nabíjanie v domácej garáži. Večer ich napojíte na sieť a ráno vyrazíte do ulíc mesta. Výrobcovia však radi prezentujú aj možnosť ich rýchlonabíjania, pričom operujú s rastúcim počtom stále výkonnejších rýchlonabíjačiek. Už menej sa však prezentuje, ako výrazne takýto spôsob nabíjania batériám škodí. Väčšina firemných elektromobilov, či áut slúžiacich v autopožičovniach sa však k normálnej nabíjačke ani nepozrie a väčšinu svojho života strávia „napichnuté“ na rýchlonabíjačkách. Že tak výrazne klesá zostatková hodnota firemných elektromobilov netreba ani zdôrazňovať. V budúcnosti sa tak treba pripraviť na špecifikum, že technický stav elektromobilov používaných firmami a súkromnými osobami môže byť rozdielnejší, než je to pri súčasných autách s konvenčnými motormi.

Geotab porovnával tri spôsoby nabíjania elektromobilu. Prvým bolo nabíjanie výlučne na domácich pomalých nabíjačkách, v druhom prípade uvažoval s tým, že majiteľ zájde maximálne trikrát mesačne k rýchlonabíjačke a tretím prípadom bola situácia, že sa elektromobil nabíja na rýchlonabíjačke viac ako trikrát mesačne. Rozdiely vidíte v nasledujúcom grafe (na osi x sú mesiace, na zvislej osi y potom zostávajúca kapacita akumulátorov). 

Graf ukazuje, ako výrazne sa mení rozdiel v životnosti batérií nabíjaných pomaly doma a na rýchlonabíjačkách.

Chladenie vodou nie je len marketing

Prieskum ďalej ukázal aj to, aké dôležité je chladenie batérií pomocou vody. Elektrické autá s takto dochladzovanými akumulátormi sú síce o dosť drahšie, stabilná a predovšetkým v priemere podstatne nižšia teplota batérií sa však odráža v ich vyššej životnosti, aj zostatkovej cene auta. Geotab porovnal Teslu model S s vodou chladenými batériami a rovnako starý Nissan Leaf s batériami chladenými vzduchom. Rozdiel v kapacite ich akumulátorov po necelých piatich rokoch fungovania vidíte v nasledujúcom grafe.

Udržiavanie akumulátorov v teplotne stabilnejšom prostredí ich životnosti len prospieva.

Nabíjať na 100 % škodí

Geotab nezabúda ani na rady a odporúčania, ako čo najviac maximalizovať životnosť batérií. V prvom rade odporúča vyhýbať sa rýchlonabíjačkám a dlhodobo udržiavať nabitie batérií niekde medzi 20 – 80 % kapacity. Maximálne nabíjanie im škodí, rovnako ako neodporúča nechávať dlho batérie nabité na 100 % svojej kapacity. Zaujímavo znie rada parkovať elektrické auto v tieni. V horúcom lete na priamom slnku údajne dochádza k prehriatiu auta aj akumulátorov, ktoré tým trpia tiež.

Graf ukazujúci vplyv podnebia na životnosť batérií. Čím teplejšie podnebie, tým rýchlejší úbytok kapacity akumulátorov.

Uvedený prieskum sa zaoberá akumulátormi používanými v súčasných elektromobiloch a hoci vývoj batérií neustále napreduje a v budúcnosti sa určite zlepšia aj v oblasti svojej technickej životnosti, faktom zostáva, že súčasné elektromobily sa jedného dňa ocitnú na trhu jazdených áut a ich nových majiteľov by rozhodne malo zaujímať, akým spôsobom používal ich elektromobil predchádzajúci majiteľ.

zdroj: Geotab