Podľa čerstvej štúdie by maximálna rýchlosť 120 km/h na všetkých nemeckých diaľniciach ušetrila až podozrivo viac ton CO2 oproti tomu, čo vypočítali predchádzajúce analýzy. Konkrétna úspora by vraj mala byť 6,7 milióna ton CO2 ročne namiesto predtým odhadovaných 1,9 milióna ton. Stále by to bolo len 4,2 % celkových emisií z dopravy, no na druhej strane by bol vplyv tohto opatrenia výrazne väčší, ako sa pôvodne odhadovalo.

Vypočítaná – alebo lepšie povedané odhadovaná – úspora emisií však vznikla na základe pomerne zvláštnej analýzy údajov. Aj samotní autori štúdie poukazujú na neistotu pri niektorých z nich - veď posúďte sami:

Štúdia čerpá údaje od poskytovateľa navigačných služieb TomTom, ktoré sú staré takmer päť rokov. Odvtedy sa však jazdné správanie ľudí mohlo zmeniť. Okrem iného kvôli vysokým cenám pohonných hmôt, na ktoré sú Nemci (neprekvapivo) citliví. Je tiež prinajmenšom otázne, či sú zrovna dáta od jediného poskytovateľa navigácie reprezentatívnou vzorkou pre všetky autá v krajine, píše Focus.de.

VIETE SI PREDSTAVIŤ ZNÍŽENIE MAXIMÁLNEJ RÝCHLOSTI NA CESTÁCH V ZÁUJME ÚSPORY EMISIÍ?
  • Určite áno ( 16% )

     

  • Skôr áno ( 2% )

     

  • Skôr nie ( 3% )

     

  • Určite nie ( 79% )

     

Odpovedalo 1737 ľudí  

Koľko vodičov jazdí rýchlo?

Analyzované údaje zahŕňajú len približne 15 % diaľničnej siete a mnohé sa výrazne líšia od dát, s ktorými predtým pracovali iné štúdie. Týka sa to napríklad uvádzaného údajne vysokého počtu jázd rýchlosťou nad 180 km/h. Iná štúdia kolínskeho inštitútu IW Cologne totiž po vyhodnotení diaľničných údajov zistila, že 77 % všetkých vodičov v Nemecku nešoféruje rýchlejšie ako odporúčaných 130 km/h.

Len asi 1 % vodičov jazdí rýchlejšie ako 160 km/h. Po 19. hodine sa podiel rýchlych vodičov výraznejšie zvyšuje, ale v celkovom meradle zostáva veľmi malý: medzi 22. a 4. hodinou ide iba o 4 % vodičov, ktorí jazdia rýchlosťou 160 km/h alebo rýchlejšie,“ uvádza výskumný inštitút. Navyše, aj tento starší údaj pochádza ešte z čias citeľne nižších cien pohonných hmôt.

Nevyjasnené zostáva aj to, ako sa autori štúdie vysporiadali s kamiónmi, ktoré sa v praxi vplyvom obmedzovača rýchlosti nepribližujú ani len limitu 120 km/h, nieto vyšším rýchlostiam. Nemecká štúdia taktiež očakáva, že všetci motoristi v praxi dodržiavajú nové rýchlostné obmedzenie, teda idú najviac 120kou. Tento predpoklad je samozrejme nereálny.

Mimo obce najviac 80!

Otázkou tiež je, do akej miery dokáže obmedzenie rýchlosti na diaľniciach motivovať k presunu vodičov a cestujúcich z áut do verejnej dopravy. Individuálna mobilita autom – v porovnaní s autobusom a vlakom – je pre ľudí atraktívna z rôznych dôvodov, vrátane pohodlnej a bezpečnej jazdy vo vlastnom vozidle, a nemusí sa nutne odvíjať od rýchlosti jazdy.

Štúdia pripúšťa, že časť úspor emisií CO2 sa dá pripísať aj tomu, že vodiči prejdú na pomalšie cesty mimo diaľnic. To by však (vysoko pravdepodobne) prinieslo nespokojnosť miestnych obyvateľov a taktiež problém s bezpečnosťou. Štatistiky nehôd hovoria jasnou rečou: Väčšina dopravných nehôd sa neudeje na diaľnici, ale na vidieckych cestách. Nemecká Spolková agentúra pre životné prostredie preto rovno prichádza s riešením v podobe ďalšieho obmedzenia! Odporúča aj prísnejšie obmedzenie rýchlosti mimo obce na 80 km/h.

Výsledkom je, že hoci chcela najskôr nová štúdia presvedčiť o ekologických vyhodách, napokon sa jej podarilo najmä zaskočiť odbornú komunitu tým, ako povrchne narába s dátami.

Zdroj: Focus.de, foto: cz.depositphotos.com