Kto si Saab kúpil, toho názor iného nesmel zaujímať. Tie autá ste buď milovali, alebo neznášali, a to ste nemuseli byť ani architekt. ;) A je to rovnaké naprieč všetkými generáciami.

Poviete si, že 60-ročná história na poli automobilizmu nie je tak veľa. No rozhodne to nie je ani málo. O modeloch, míľnikoch, či dokonca kľúčových riešeniach značky Saab by sa dali napísať tisícky strán. Ja som sa vzhľadom na rozsah informácií rozhodol publikovať 2 časti a priniesť len to najzaujímavejšie, čo by ste o tejto severskej automobilke mali vedieť. 

Začiatok výroby 

Ako to všetko začalo? Saab, firma známa aj výrobou lietadiel, sa pohrávala s myšlienkou výroby áut už počas 2. svetovej vojny. Na konci vojny firma už nemala dostatok objednávok na bojové lietadlá. Museli sa pomaly pretransformovať, alebo aspoň rozšíriť do iného sektoru. Kurz nabrali na výrobu vozidiel. Rozhodnutie padlo a rázom vzniklo oddelene na výrobu automobilov, ktoré malo horšiu finančnú situáciu spoločnosti zachrániť. Za prvým výtvorom automobilky stojí Gunnar Lujunstrom v spolupráci so Sixtenom Sasonom a niesol názov Ursaab (neskôr ako 92). Cieľ ich projektu bol jasný. Chceli vytvoriť lacné univerzálne auto, ktoré by spĺňalo nároky ako mladého fičúra, tak starého gazdu.

Výroba Saabov sa rozbieha. Prichádza model 93, ktorý mal motor s 3 valcami a objemom 750 cm3. Ten pracoval v dvojdobom cykle. Veľmi zaujímavým výtvorom bol aj športový model Saab Sonett (alebo Super Sport, alebo aj inak Saab 94) z technického pera Rolfa Mellde. Celý vývoj mal limitovaný rozpočet – 75 000 švédskych korún. Motor mal podobný ako 93ka. Spolu vyrobili len pár kusov, hoci plánovali podstatne viac. Ďalšou zaujímavosťou je, že všetky mali volant vpravo. Vo Švédsku sa totiž jazdilo vľavo až do r. 1967. Názov Sonett automobilka ešte niekoľkokrát zreinkarnovala, a to ako v 60., tak v 70. rokoch. Keď sme sa už presunuli ďalej, tak veľkým míľnikom spoločnosti bol rok 1969, kedy sa Saab spojil so Scaniou. Koncern Saab – Scania trval pomerne dlho. Rozišli sa až v r.1995.

Vývoj a čas beží ďalej. Prišiel rok 1970 a Saab ako prvá automobilka sveta priniesla ostrekovače svetiel so stieračmi, alebo vyhrievané sedačky. Tipnete si, čo naviedlo inžinierov k takej vychytávke? Jednoducho jeden z vyššie postavených zamestnancov sa v zime sťažoval na bolesť chrbta.

70. roky pre automobilku znamenali veľa. Okrem iného prišiel model 99 Turbo - jedno z prvých sériových áut na svete, ktoré malo prepĺňaný benzínový motor (pred tým BMW 2002 Turbo a pred ním ešte Oldsmobile F85 Jetfire). Argumentovali to zvýšením aktívnej bezpečnosti. Výroba spoločnosti Saab sa v 70. rokoch presunula aj do mesta Nykoping. Prišiel dnes už kultový model Saab 900 a pýšil sa významným zlomom v motorizme. Práve tento model, hoci nebol prvý, spôsobil, že všetko s nápisom Turbo bolo od tej doby jednoducho synonymom pre niečo super. Do názvu svojich modelov to potom pchal každý, kto mohol. A nemuseli to byť len autá. Mimoriadne obľúbené v mojich detských časoch boli žuvačky. 

Saab ma slušnú základňu fanúšikov aj na Slovensku. Dúfam, že mi prípadne neúmyselné nepresnosti odpustia. :) História v skratke sa totiž nespracováva najľahšie. 

V 70. rokoch priniesol Saab ďalšie novinky. Jeho modely od tejto doby mohli mať kabínové filtre. Rovnako sa zmenili označenia modelov z dvojčíslicových na trojčíslicové. Viď spomínaný model 900, ktorý sa, mimochodom, stal vlajkovou loďou značky. O kabát legendárnej 900vky sa postaral dizajnový guru Giorgetto Giugiaro. 900vka ako prvý model značky mohol disponovať systémom ABS. Čas bežal a už v r.1983 priniesli na autosalón vo Frankfurte otvorenú verziu 900 Convertible. 80. roky znamenali pre automobilku expanziu na zaoceánske trhy. Tá však neprebiehala až tak, ako si možno predstavovali. K tomu si pripočítajte nie celkom najrozumnejšie rozhodnutia v riadení spoločnosti... To vyústilo k tomu, že Saab odpredal časť svojho podielu spoločnosti GM. Táto spolupráca sa výrazne podpísala na neskôr produkovaných modeloch. V Saabe boli však takí tvrdohlaví, že si aj tak išli svoje...

Medzičasom sa v polovici 80.tych rokoch Saab spojil aj s Talianmi. Konkrétne pri modeli 9000 použili platformu Tipo4, ktorá bola spoločná pre AR 164, Fiat Croma, alebo Lancia Thema. Všetko sú to mimoriadne zaujímavé autá, ktoré v dobrom stave už budú na cene len rásť. 
Vyššie spomenutá bolo prevzatie časti spoločnosti pod krídla GM. Spolupráca vyústila k prvému spoločnému modelu. Bola to opäť 900vka, ktorá vychádzala z Oplu Vectra B. Trošku predbehnem dobu. Neskôr označenie 900vky premenovali na 9-3. Druhá generácia 9-3ky už vychádzala z Vectry C. Posledný famózny model 9-5ky vychádzal z Insignie. Aj vy hľadáte nejakú podobnosť týchto modelov k Oplu? Nebojte sa, v žiadnom prípade nemáte poruchu zraku, ak nič nevidíte. A to bol práve kameň úrazu, na ktorom Saab sčasti padol. Saab mal totiž v rámci zlacnenia výroby mal používať čo možno najviac dielov od Oplu. A čo myslíte, použil? Nepoužil, aj keď niektoré komponenty naozaj pasujú.

Medzičasom sa v polovici 80. rokoch Saab spojil aj s Talianmi. Vytvorili preznačkovanú Lanciu Deltu, ktorá sa volala Saab 600 (len pre severské krajiny). Ďalej konkrétne pri modeli 9000 použili platformu Tipo4, ktorá bola spoločná pre AR 164, Fiat Croma, alebo Lancia Thema. Všetko sú to v dnešných dňoch už celkom zaujímavé autá, ktoré v dobrom stave už budú na cene len rásť.

Vyššie spomenuté prevzatie časti (50 % v r.1989, 100 % v r.2000) spoločnosti pod krídla GM a následná spolupráca vyústila k prvému spoločnému modelu. Bola to opäť 900vka, ktorá sa sčasti mala zhodovať s Oplom Vectra B. Neskôr označenie 900vky premenovali na 9-3. Druhá generácia 9-3ky už vychádzala z Vectry C. Posledný famózny model 9-5ky vychádzal z Oplu Insignia.
 
Aj vy teraz hľadáte nejakú viditeľnú podobnosť týchto modelov k Oplu? Nebojte sa, v žiadnom prípade nemáte poruchu zraku, ak nič nevidíte. A to bol práve kameň úrazu, na ktorom Saab sčasti padol. Saab mal totiž v rámci zlacnenia výroby používať čo možno najviac dielov od Oplu. A čo myslíte, použil? Nepoužil, aj keď niektoré menej viditeľné komponenty naozaj pasujú.

Foto: Shutterstock