Renault sa zrejme pokúsi oddialiť 100-percentnú elektrifikáciu nových osobných áut, ktorú Brusel direktívne presadzuje najneskôr v roku 2035. Aktívny lobing by pritom nemusel byť márny. Európski úradníci nám síce maľujú zajtrajšky podľa svojej palety farieb bez diskusie s automobilkami či užívateľmi budúcich vozidiel, návrh EÚ však musia schváliť aj jednotlivé členské štáty.

Ako to nakoniec celé dopadne, je momentálne otázka pre krištáľovú guľu, Renault však ústami svojho šéfa výskumného a vývojového oddelenia Gillesa Le Borgneho hovorí, že odklad na rok 2040 by „bol z environmentálneho, spoločenského i ekonomického hľadiska spravodlivejší“. A nie je to len ojedinelý výkrik do tmy. Názor Borgneho dôrazne obhajuje aj generálny riaditeľ Renault Group, Luca de Meo. Ten tvrdí, že ich koncern má dokonca plnú podporu francúzskej vlády a očakáva, že sa k nim pridajú i ďalší výrobcovia.

Šéf vývoja Renaultu

Ako bomba zapôsobilo prehlásenie Francúzov v rámci nedávnej výstavy IAA v Mníchove o tom, že v roku 2030 má byť až 90 percent všetkých Renaultov poháňaných batériami a u športovej značky Alpine dokonca 100 percent, lenže v prípade ľudovej Dacie to má byť len 10 percent.

„Musím jasne povedať, že sa zmene nebránime,“ tvrdí Borgne. „Existujú však tri dôvody, prečo sa domnievame, že má zmysel tento prechod oddialiť. Po prvé, chceme mať absolútnu istotu, že sa infraštruktúra bude rozširovať takým tempom, akým majú byť na trh zavádzané elektrické autá. Ani zďaleka sa tak nedeje, takže postupovať s elektromobilmi rýchlejšie nedáva zmysel,“ dodáva šéf vývoja Renaultu.

Šéf vývoja Renaultu

Konečne niekto berie do úvahy kúpyschopnosť zákazníkov

Aj jeho ďalšie argumenty majú hlavu i pätu: „S istotou môžeme povedať, že máme technológie v podobe hybridov, plug-in hybridov i batériových elektromobilov, ale nevieme, či máme zákazníkov, ktorí ich chcú a čo je ešte dôležitejšie, či si ich môžu dovoliť.“ 

„A nakoniec, čo je nemenej dôležité, potrebujeme čas prispôsobiť sa. Prechod výroby na nové technológie nie je jednoduchý a istý čas si vyžiada i adaptácia zamestnancov. Navrhovaný harmonogram je pre nás náročný a ešte komplikovanejší, keď do toho započítate reťazec dodávateľov. Ľudia potrebujú jazdiť a značka, ako je Renault, musí byť schopná ponúknuť im praktické riešenie za prijateľnú cenu,“ dodal Gilles Le Borgne na záver svojho vystúpenia.

zdroj: Autocar