Environmentálne „uťahovanie opaskov“ sa netýka len samotného obmedzovania áut so spaľovacími motormi, či zákazu ich predaja a nahrádzania elektromobilmi. Problémom je aj hustota premávky v mestách a jej negatívny vplyv na emisie v husto obývaných lokalitách. Aj preto sa už dnes magistráty veľkých miest čoraz častejšie a vo väčšej miere uchyľujú k obmedzovaniu dopravy v centrách miest a jej nahrádzaniu novými druhmi individuálnej mobility. Či už je to rozširovanie peších zón s lepším vybavením, či cyklochodníky, kolobežky a podpora cyklistiky ako takej. A s tým rastie aj dopyt po bicykloch. Ruku v ruke s tým naplno pracujú aj ich výrobcovia, ktorí neustále vyvíjajú a zdokonaľujú svoje výrobky. No kým doteraz vnímame ako vrchol cyklistického sveta batériové elektrobicykle, v pozadí už beží aj vývoj bicyklov na vodík. Francúzi, ktorí už pred časom poslali na trh vodíkový bicykel Alpha, teraz ukazujú aj jeho zdokonalenú, no zároveň lacnejšiu verziu.

Vodíkový článok ukladá energiu do integrovanej pomocnej li-ion batérie s kapacitou 150 Wh.

150 km na 63 gramov vodíka

Celý bicykel je vlastne pojazdným palivovým článkom, ktorý z natankovaného vodíka vyrába elektrickú energiu a ňou následne poháňa trakčný elektromotor. Principiálne teda ide tiež o elektrobicykel, s tým rozdielom, že nemá veľkú batériu, ale vodíkovú nádrž. Francúzska spoločnosť Pragma Industries teraz posiela na trh jeho vylepšenú verziu Alpha Neo s nádržou zväčšenou o 50 % (z 2 na 3 litre vodíka stlačeného na 300 barov), vďaka čomu sa dojazd bicykla zvýšil z pôvodných 150 na 200 km (dojazd 150 km teraz ponúkne v športovom režime). Na pohon slúži 250 W elektromotor. Palivový článok s výkonom 200 – 480 W je v porovnaní s doterajším modelom o celých 100 % výkonnejší. Ako uvádza výrobca, na naplnenie vodíkovej nádrže stačia 2 minúty „tankovania“. Čo je však ešte zaujímavejšie, je dynamika vývoja tejto technológie pre bicykle. Kým na začiatku stál vodíkový bicykel 7500 eur, v súčasnosti by podľa Pragma Industries mala byť jeho cena niekde na úrovni 5700 eur. A s rozširovaním technológie vraj môže ďalej klesať. Výrobca má v pláne ponúkať vodíkové bicykle na voľný predaj aj na dlhodobý prenájom. Momentálne ide, vzhľadom na slabé rozšírenie vodíkovej infraštruktúry, o okrajovú záležitosť, v budúcnosti by sa však mali podľa stratégie EÚ stať vodíkové plničky bežnou súčasťou obytných zón, čo by malo „vodíkovej cyklistike“ nahrávať podstatne výraznejším spôsobom, než dnes.

zdroj: Pragma Industries, HydrogenToday