Spomínate si na Fabie s veľkými čiernymi nárazníkmi (okrem pracovných verzií aj legendárna Fabia Junior)? Nič podobné Škoda už ponúkať nemusí, dnes sa šetrí na miestach, ktoré oko nevidí.

Prečo rozhodnutie škatuľkovať značky vlastne prichádza?

Za rozhodnutím centrály sú nasledovné dôvody: veľký konkurenčný boj, príliš úzke rozpätia medzi segmentmi a veľká technická aj optická podobnosť medzi typmi koncernu Volkswagen Group. Cieľom je urobiť medzi značkami znova poriadok. Médiami sa už dávnejšie rozletelo množstvo správ o tom, ako koncern VW automobilke Škoda „pristrihne“ krídla a znova ju pošle do pozície popolušky, ktorá bude zarábať na pekné šaty SEATu a na drahú výbavu Volkswagenu. To tu už raz bolo, na prelome tisícročí. Vtedy bol plán vytýčený vládcom p. Piechom nasledovne. Audi bude plne konkurovať BMW a Mercedesu, SEAT mal súperiť s Alfou Romeo a, podržte sa, Škoda mala konkurovať značke Volvo. Okrem Audi nič iné nevyšlo. Ako by aj mohlo...

Tentoraz to však vyzerá na premyslenejšiu taktiku. Koncern VW namiesto obmedzení a reštrikcií využije potenciál konštruktérov Škody a dovolí im robiť to, čo už robia najlepšie – veľké autá na technických základoch menších typov. Prejaví sa to najmä na východnejších a ázijských trhoch, profitovať z toho však môže aj v Európe. A SEAT? Zdá sa, že z neho chce Volkswagen znova urobiť prémiovejšiu značku. To, čo mnohí vnímajú ako jeho výhodu, môže byť v jeho prekliatím.

Škoda Fabia RS TDI zostáva spomienkou na časy, keď si ešte mladoboleslavská automobilka mohla dovoliť postaviť v modelovom rade Fabia výstrednú športovú verziu. Dnes má pre všetky verzie v ponuke len "litrový" trojvalec. 

Skúste to čo najjednoduchšie

Automobilka Škoda dostane v rámci prerozdelenia kompetencií pod palec predovšetkým rozvíjajúce sa trhy Ruska, Indie a ostatných trhov orientujúcich sa na jednoduchšie modely. V Indii dokonca zastrešuje všetky aktivity koncernu VW, vrátane výskumu a vývoja, čo je úloha, akú doteraz koncern nikomu nezveril. Aj to svedčí o dôležitosti značky a jej rastúcom imidži. Ako sa totiž ukazuje, konštrukčné a vývojové tímy mladoboleslavskej značky dokážu viac improvizovať a disponujú talentom postaviť na základoch malých modelov autá, ktoré bojujú o segment vyššie. Dôkazom je nová Scala – zjednodušene povedané VW Polo s karosériou Golfa. Ďalším príkladom konceptu je aj Kamiq.

Navyše si treba uvedomiť, že automobilový svet nie je len malá Európa. Hlavné zisky automobiliek sa už dávno generujú v iných častiach sveta, čím globálnejší zásah teda automobilka má, tým lepšie dokáže prežiť. V svetle týchto skutočností sa ukazuje, aká dôležitá je orientácia Škody práve na jednoduché autá. Ako jediná značka v koncerne navyše pokračuje vo vývoji a produkcii atmosférických motorov s nepriamym vstrekovaním, ktoré sú v Európe vnímané ako krok späť. V skutočnosti však môže práve tento detail rozhodnúť, kto prežije a kto nie. Škoda je taktiež jediným vývojárom bubnových bŕzd pre celý koncern VW. Kto si vie dať súvislosti dokopy, pochopí, že práve táto špecializácia jej môže v budúcnosti zaistiť potrebnú globálnu stabilitu.

SEAT má byť športový šperk. Znova

SEAT zamieri v ústrety potrebám náročných Európanov a centrála by z neho rada urobila plnohodnotnú športovú značku s nádychom prémiovosti. História sa opakuje, lebo toto je definícia, ktorá presne patrí na neveľmi úspešnú Alfu Romeo. Práve vyššie marže sú totiž pri autách tohto druhu kľúčové. Tam, kde nedokážete zarábať objemom predaja, musíte zisky generovať vyššou pridanou hodnotou a hrou na príplatkovú výbavu a prestíž. Nevďačná a riskantná hra, na ktorú už v minulosti doplatila nejedna ambiciózna značka.

Výraznejšia orientácia na vývoj jednoduchšej techniky neznamená, že autá ako plug-in hybridný Superb prestane Škoda vyrábať. V Európe sa žiadna automobilka bez hybridov a elektromobilov žiaľ nezaobíde.

Elektrika, šport a dostupnosť

Podľa prvých informácií z centrály koncernu VW sa teda zdá, že nás čaká budúcnosť s jasnejšie definovanými modelmi koncernových mainstreamových značiek Volkswagen, SEAT a Škoda. Materský VW sa sústredí na elektromobilitu, stane sa jej veľkým propagátorom a výkladnou skriňou dostupných elektrických technológií, SEAT zaútočí na emócie a peňaženky lepšie situovaných klientov a Škoda zostane špecialistom na techniku a technológie populárne na trhoch s najväčším potenciálom rastu.

Znamená to, že Škoda bude pre Európu produkovať len malé sociálne modely bez výbavy? Nemyslíme, Škoda totiž už v minulosti predviedla, že v tom vie chodiť a v rámci koncernu si jej vedenie vie presadiť svoje. Taktiež nie je žiadnym tajomstvom, že už dlhé roky patrí medzi najziskovejšie značky koncernu Volkswagen. Akým smerom sa však bude v najbližšej dobe jej európske portfólio vyvíjať, uvidíme. Jej budúce plány a stratégie totiž aj naďalej zostávajú dobre stráženým „koncernovým“ tajomstvom.

SEAT sa sústredí na emotívnejšie modely. V Európe to rozhodne nebude mať jednoduché.