Myšlienka „rodinnej“ verzie novej škodovky s pohonom predných kolies vznikla dávno pred rokom 1990. Už v začiatkoch vývoja Favorita bolo všetkým zúčastneným jasné, že auto musia navrhnúť tak, aby z neho mohli postaviť viac karosárskych verzií. Len tak bola šanca na exportný úspech a relevantný zárobok pre fabriku. Nie je žiadnym tajomstvom, že dizajnérske štúdio spracovalo niekoľko výtvarných riešení viacerých karosárskych verzií, z ktorých sa do finále dostal päťdverový hatchback (Š 781), trojdverové kupé (Š 783), štvordverový sedan (Š 782) a konečne aj päťdverové kombi (Š 785). Neskôr sa v Kvasinách dostal na pretras aj Pick-up (Š 787), ktorý vznikol len vďaka tomu, že definitívne zavrhli kupé Š 783.

Nie sú peniaze, na všetko zabudnite

Dlh 2,5 mld Kčs, nedostatok personálu (vo výrobe už nemohli pomáhať ani väzni), trhová ekonomika a spoločenská situácia vyvolaná skreslenou predstavou roky utláčaného národa o „demokracii“, spôsobili neutešenú situáciu fabriky (vtedy ešte AZNP Mladá Boleslav), v ktorej mohli na vývoj a výrobu akejkoľvek inej verzie než základného hatchbacku rovno zabudnúť. Nakoniec však zohrala úlohu politika a dopyt zo strany polície, ktorá potrebovala rýchle autá na prevoz služobných psov a nákladu (sovietskych VAZ 2104 bol zúfalý nedostatok). Automobilka tak vyhrnula rukávy a jej pobočný závod Kvasiny ešte v roku 1990 dodal polícii prvé kusy Škody Tourist (tak sa mal Forman pôvodne volať).

Zaujímavá fotka prototypu ešte s pôvodnou "Bertoneho" maskou (s ňou sa Forman do výroby nakoniec nedostal), ale už na pevnejších diskoch s vyššou únosnosťou (410 kg namiesto pôvodných 360 kg určených pre Favorit).

Postupom času sa auto dostalo aj do súkromného sektora, kde sa stalo v pozícii vlajkovej lode značky snom väčšiny československých rodín. Výborne poslúžilo aj ako základ akčných verzií, ktoré ukázali cestu, ako urobiť atraktívne auto ešte atraktívnejším a dobrovoľne dostať od ľudí peniaze, aké automobilka dovtedy za žiadnu inú škodovku nepýtala.

Zaujímavostiam z histórie, rozsiahlejšiemu technickému popisu, aj jednotlivým modifikáciám Škody Forman sa budem venovať neskôr v samostatnom článku.