Najšportovejšie mladoboleslavské SUV vyvolalo mnoho rozporuplných reakcií. Nesie síce označenie RS, no každému súdnemu človeku je jasné, že s vysokou karosériou, obrovskými kolesami a hmotnosťou takmer dve tony nejde o žiadneho ľahkonohého atléta. Napriek tomu sa vo fabrike s autom pekne pohrali a okrem naftového štvorvalca 2.0 Bi-TDI (176 kW/240 k) ho vybavili aj patrične upraveným podvozkom s 20-palcovými diskami Xtreme a veľkými kotúčovými brzdami s vnútorným chladením aj na zadnej náprave.

Sériový Kodiaq RS poháňa liatinový motor 2.0 Bi-TDI (EA288) s dvojicou turbodúchadiel (menšie s variabilnou geometriou lopatiek VGT a väčšie s obtokom), vstrekovanie Bosch pracuje s max. pracovným tlakom 2500 barov.

Keď základ nestačí

Mnohým sa Kodiaq RS zdá až príliš ultimatívny a vzhľadom na jeho „schizofrenickú“ povahu krútia nad verziou RS hlavami. Švédska spoločnosť BSR to však vidí inak, rozhodla sa najsilnejšie české SUV ešte vyladiť a postaviť z neho športovca s ešte lepšou kondičkou. Vznikla tak Škoda Kodiaq RS BSR. Jej sériový motor 2.0 Bi-TDI je už z výroby vybavený zosilnenou kľukovou skriňou, pevnejším kľukovým mechanizmom, upraveným dvojhmotovým zotrvačníkom s prídavnými závažiami a o chladenie stláčaného vzduchu sa stará vodný medzichladič, v BSR sa preto rozhodli výkon upraviť len softvérovým zásahom, ktorý vyhnal max. výkon auta na 215 kW (292 k) a krútiaci moment na 591 Nm (pôvodne 500 Nm). Úpravu nazvali BSR Stage 1 a stojí približne 500 eur. K úprave však BSR za ďalšie príplatky ponúka aj športový vzduchový filter JR Filters (len ten údajne pridal 3 kone výkonu), športový podvozok Eibach Pro Kit (znižuje ťažisko auta o 30 mm), švajčiarske disky kolies Corspeed Deville Gunmetal Matt 9x20 a na zadnej náprave aj dištančné podložky Eibach Pro Racer (šírka 10 mm). Sériové pneumatiky BSR nahradilo „lepivými“ Michelin Pilot Sport 4S 265/35 R 20. Súčasťou ceny úpravy je aj záruka na hnacie ústrojenstvo, ktoré pred úpravou „kryla“ fabrika.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Nájdu sa pre takéto auto zákazníci? Pravdepodobne áno, samotný Kodiaq RS je totiž dosť populárny model a jeho predaje naznačujú, že medzi zákazníkmi je stále dosť záujemcov o silné SUV so športovým nádychom. Pre príklad ďalšieho obchodne úspešného naftového športového auta z Mladej Boleslavi nakoniec ani nemusíme chodiť nijak ďaleko. Spomínate si na Škodu Fabia RS prvej generácie? Dnes je z nej zberateľská zaujímavosť, ktorej ceny z roka na rok rastú. Pravdou však je, že jej dynamický talent bol, aj napriek ťažkému liatinovému motoru 1.9 TDI pod prednou kapotou, naozaj nadpriemerný.

Sériový Kodiaq RS o zákazníkov núdzu nemá. Nové emisné normy však jeho motor 2.0 Bi-TDI čoskoro pošlú do "výsluhového dôchodku".