Škoda Vision In je v podstate akousi indickou obdobou európskeho modelu Škoda Kamiq. Koncept je dlhý 4,26 m a fabrika sa ním pochváli už na začiatku februára 2020 počas autosalónu v indickom Dillí. A hoci by sa mohlo zdať, že produkcia takéhoto auta Európanov nemusí vôbec zaujímať, opak je pravdou.

Indická novinka Škody je postavená na podvozkovej platforme MQB-A0-IN, jej komponenty tak môžu byť kompatibilné s technikou používanou v európskych modeloch.

V jednoduchosti je budúcnosť

Strategický význam výroby lacného a jednoduchého auta už svojho času vysvetľoval Carlos Ghosn, niekdajší šéf skupiny Renault-Nissan. Keď koncern zavádzal do výroby prvú novodobú Daciu Logan, mnohí si z nej robili posmešky. A bol to práve Ghosn, kto celý čas tlačil na to, aby Dacia zostala napriek svojim rastúcim príjmom jednoduchým autom a nevybočila zo svojho tieňa. Po necelých 15 rokoch je z Dacie prosperujúca, ekonomicky sebestačná značka slúžiaca ako vývojová základňa pre prestížnejšie a zložitejšie Renaulty a Nissany. Vedeli ste, že veľkú časť architektúry elektrických sietí skúša koncern Renault-Nissan najskôr v jednoduchej Dacii? Prekvapuje vás, že pod karosériou ukrýva Dacia a Renault viac spoločných vecí, než ste mysleli? Nemalo by. Na rozdiel od minulosti, kedy slúžili výbehové modely ako „darcovia orgánov“ pre jednoduché a lacné autá, sa dnes pozície prehodili. Jednoduché autá naopak slúžia ako vývojové a testovacie základne pre riešenia, ktoré sa neskôr ukážu aj v drahších autách.

Len pre porovnanie, takto sa pred časom prezentoval európsky Kamiq. Človek si tak môže urobiť dobrú predstavu o tom, ako asi bude vyzerať nový indický crossover.

Z Indie do Európy?

V svetle týchto skutočností je vývoj technicky jednoduchých modelov veľmi logickým krokom koncernu Volkswagen. A to, že touto úlohou bola v rámci koncernu poverená práve automobilka Škoda Auto, je pre jej budúcnosť len dobrou správou. Kým Európa totiž šalie po zložitých a technologicky náročných elektrických či vodíkových autách, obrovská časť sveta je stále závislá od jednoduchých a cenovo prístupných áut. Kto to pochopí, má o živobytie postarané. Aj to vysvetľuje obrovský úspech Dacie a snahu koncernu VW systematicky robiť niečo podobné.

Má to však aj opačný efekt. Vývoj, predaj a testovanie jednoduchých áut v náročných podmienkach menej rozvinutých trhov pomáha neskôr aplikovať jednoduché a spoľahlivé systémy do zložitejších áut. Európsky zákazník je totiž vo väčšine prípadov tvor reagujúci na optické podnety, prípadne suché technické parametre jednotlivých agregátov. Už menej však rieši to, čo je ukryté jeho zraku. A tu majú automobilky takmer neobmedzené možnosti, ktoré, žiaľ, veľakrát aj zneužívajú. To je však iný príbeh, faktom ostáva, že „indické“ SUV sa aj napriek absencii na európskych trhoch stáva pre Škodu veľmi dôležitým modelom, ktorý síce nepriamo, ale predsa len má veľkú šancu ovplyvniť aj budúce európske modely.