V Tokiu sa pravidelne konajú dva autosalóny. Klasickejší „Tokyo Motor Show“ sa koná len každé dva roky a zameriava sa na staršiu klientelu. Nemožno o ňom hovoriť, že by bol najúspešnejší, skôr naopak. Je to s ním čím ďalej horšie. Na opačnom spektre sa nachádza „Tokyo Auto Salon“, ktorý bol dlho považovaný za vyvrheľa všetkých autosalónov. Tento autosalón narástol do takých rozmerov, že mu už nestačilo miesto na starom výstavisku a musel sa presťahovať do nového, niekoľkokrát väčšieho v meste Chiba. Zameriava sa na veľmi mladú klientelu, čo potvrdzujú hlavní sponzori, ktorými sú Gran Turismo a výrobca hračiek Tomy.

V Japonsku je "normálka" aj Lexus GS bez strechy

Autosalón bol dlho považovaný za japonského príbuzného americkej SEMY, kvôli rôznym náradiam alebo doplnkom na autá, ktoré sa nachádzali na každom kroku. Zopár by ste ich tam našli aj teraz, ale už nezohrávajú hlavnú rolu. Tú prevzali rôzne autá od luxusných, cez pretekárske až po swarovského kryštálmi posypané Murciélago. Nájdete tam asi každú značku, ktorú poznáte, a autá, ktoré by vám ani vo sne nenapadli. Je tam skrátka všetko.

Keď hovorím všetko, myslím všetko

Keď už sme pri značkách, chvíľu pri nich ostaneme. Z japonských značiek je „povinne“ prítomná každá jedna. Dokonca aj výrobca nákladných automobilov Hino, ktorý si ako tému svojho stánku vybral včielky. Prečo práve včielky je záhadou, až kým si ich neobzriete. „Včielky“ (dievčatá v kostýmoch) sa totiž predvádzajú na vyvýšenom pódiu v krátkych sukniach, vďaka čomu ponúknu mladistvým presne to, po čom pred návštevou autosalónu túžili.

"Včielky" dávajú hneď väčší zmysel

Na autosalóne však nechýbali ani európske značky.
Mercedes predviedol svoje športovo ladené modely AMG performance a priniesol aj nový Smart Fortwo do krajiny, v ktorej je trh s malými autami (tzv. Keicars) asi najväčší na svete.
Príležitosť si nemohol nechať ujsť ani Volkswagen, ktorý si, či už schválne alebo nie, zvolil tému „za mrežami“. Jeho stánok bol totiž obohnaný pletivom, akoby sa nachádzal vo väzení. Či si Volkswagen uťahoval z aféry Dieselgate alebo to bola náhoda je otázne.

Súkromná technická univerzita v meste Chiba, The Nithon Automobile College, predvádza každoročne bláznivé kreácie. Na autosalón prináša predovšetkým repliky známych áut na podvozkoch malých keicarov. Ich tohtoročnými výtvormi boli napríklad Mercedes W111 na báze malého Daihatsu, BMW M3 E30, Volkswagen Multivan s výzorom druhej generácie Golfu alebo Toyota Corolla podobná skôr kytici kvetov než autu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Toyota okrem Corolly plnej kvetov priniesla na autosalón pre mladých aj kúsok pre gentlemanov. Ide o Toyotu Crown Royal, ktorá ako taká nie je v Japonsku ničím výnimočná. Ide vlastne aj o nám známy Lexus LS. Táto konkrétna Toyota však bola okrem nadbytku kože „vyzbrojená“ aj štýlovou vychádzkovou paličkou v zadnej lakťovej opierke.

"Gangsterská" verzia Toyoty Crown Royal

A vraj Japonci strácajú vášeň pre autá a sex. Ak by ste si o Japoncoch spravili obraz práve na základe tohto autosalónu, tvrdili by ste pravý opak. Je tu viac nahoty než na tokijskej uličke červených svetiel, Kabukicho, a práve to stavia známy tokijský autosalón do pozície ohrozeného druhu. Dá sa povedať, že autosalón nahradil módne prehliadky spodnej bielizne alebo im aspoň úspešne konkuruje.

Zaujať sa snaží každý a veľmi dobre vedia, čo na mladých funguje. Výrobcovia pneumatík sú si vedomí, že ich produkty nie sú zrovna najzaujímavejšou časťou autosalónu a že veľká väčšina návštevníkov ich stánky jednoducho obíde. Aby ich tam však nalákali, obliekajú svoje hostesky do zvláštnych latexovo-gumených šiat a ponúkajú ružový sprej na pneumatiky.

Samozrejme, na autosalóny nechodia len chlapi, ale aj ženy. Inak to nie je ani v Tokiu a v Toyote o tom vedia svoje. Okrem polonahých báb, „gangsterských“ limuzín alebo kvetinových áut stavili aj na vyšportovaných chlapov v obtiahnutých tielkach. Vidno, že nenechali nič na náhodu a pripravili sa na každého možného návštevníka.

V Toyote mysleli aj na ženy

No znamená toto všetko, že mladí Japonci skutočne nestratili vášeň pre autá a sex, alebo v sebe „múdrosť“ zo začiatku textu nesie aj kúsok pravdy? Martin Kölling, novinár pôsobiaci v nemeckom Handelsblatt-e, ktorý strávil v Tokiu dlhší čas, má pochybnosti. „Pozrite, sú to väčšinou slobodní chlapi v strednom veku s fotoaparátom a bez priateliek,“ povedal expert na japonskú kultúru. Nech je ako chce, to, či mladí Japonci stratili vášeň pre autá, ukážu až predaje. A ako je to s ich sexuálnym životom, nám môže byť v konečnom dôsledku jedno.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 27 obrázkov