Na cestách je ešte stále veľa poľnohospodárskych strojov, ktoré znečisťujú vozovku. Mokrá vrstva blata ja mimoriadne nebezpečná!

Toto obdobie so sebou nesie špecifické podmienky, ktoré by okrem vodičov nemali podceňovať ani  chodci a cyklisti. Hmla, dážď, či sneh predstavujú mimoriadnu záťaž z hľadiska pozornosti, ale aj techniky jazdy motorových účastníkov cestnej premávky. Pre všetkých účastníkov platia v zime dvojnásobne tieto zásady: vidieť a byť videný - čiže denné svietenie nestačí, hmlovky používajte s rozumom, chodci a cyklisti povinne na seba reflexné prvky. Mimo obce ideálne celú reflexnú vestu! Druhou zásadou je ponáhľaj sa pomaly. Môže sa stať, že na určené miesto dôjdete s hodinovým oneskorením, v tom horšom prípade nedôjdete vôbec. Dvakrát si to rozmyslíte, či prejdete cez cestu, budete obiehať, alebo dupnete na plyn. 

Okrem vyššie spomenutých zásad dodržujte aj väčší odstup od vozidiel. 

Sneh

Sneh je asi ako jeden jediný z faktorov, ktorý vodič rozozná včas. Aquaplaning a poľadovica patria skôr medzi tých skrytých zákerákov. Na vodičov čaká počas zimy viacero nástrah, čo sa týka snehu. Je iné jazdiť po utlačenom snehu, je iné jazdiť po čerstvom snehu a je iné jazdiť po snehu zmiešanom s vodou. Všetko má iné vlastnosti a najlepšou prevenciou je spomaliť a plne sa venovať šoférovaniu. POZOR! Mimoriadne nebezpečné je predchádzanie cez súvislú snehovú čiaru, ktorá sa môže vytvoriť medzi dvomi pruhmi, alebo v jednom pruhu medzi dvomi kolesami!

Aquaplaning

Myslím si, že všetci už poznáme pojem aquaplaning. Pre tých, ktorí nevedia o čo ide, to zopakujem. Aquaplaning môžeme stručne charakterizovať ako stratu priľnavosti pneumatík a vozovky, a to predovšetkým vplyvom vody, ktorá vytvára malú vrstvu medzi asfaltom a pneumatikou a znemožňuje tak priamy kontakt medzi nimi. Aquaplaning je ovplyvnený viacerými faktormi, ako napríklad tiaž vozidla, pneumatiky, dezén pneumatík, sklon a povrch vozovky, technický stav náprav vozidla a podobne. Znamená to, že v určitom prípade pohyb vozidla rýchlosťou vyššou ako 80 km/h za mokrej vozovky je nebezpečný. Dajte si pozor na vyjazdené koľaje, v ktorých sa aj po miernom daždi môže nahromadiť voda. 

Poľadovica 

Rizikovým prechodným javom je aj poľadovica, ktorá vzniká už pri minimálnom poklese vonkajšej teploty. Za vhodných podmienok sa začína vrstva ľadu na vozovke tvoriť pri teplote 0 až -3 stupne. Takýto jav sa môže vyskytnúť v tienistých miestach alebo miestach so zvýšenou vlhkosťou (údolia, mosty, cesty pozdĺž vodných tokov, priehrad a podobne). Rovnaký vplyv na zjazdnosť má aj vrstva mokrého blata na vozovke po prejazde poľnohospodárskych strojov.

Všeobecné odporúčania pre jazdu v zime

  • znížiť rýchlosť jazdy;
  • rozbiehať sa plynule, nepridávať príliš veľa plynu naraz (ak máte manuál a svoje auto dokonale poznáte, skúste sa v zime rozbiehať aj na dvojke. Pozor, aby vám motor neskapal);
  • dodržiavať bezpečnú brzdnú vzdialenosť od vozidla idúceho pred vami;
  • brzdiť a zrýchľovať pozvoľna, aby ste minimalizovali riziko prekĺznutia kolies hnanej nápravy alebo poprípade vzniku šmyku;
  • prezuť včas zimné pneumatiky;
  • pri zníženej viditeľnosti je denné svietenie nepostačujúce a je potrebné zapnúť stretávacie svetlá.

Zdroj: MINV