Ako uvádza agentúra Bloomberg, hlavní nemeckí automobiloví hráči vyrobili v roku 2019 katastrofálne málo áut. Koncerny Volkswagen, BMW a Daimler spolu vyprodukovali 4,66 mil. nových vozidiel, čo sa síce nemusí na prvý pohľad zdať málo, no po podrobnej analýze to už tak optimistické nie je. Týmto počtom sa totiž nemecký automobilový priemysel vrátil v číslach späť až do roku 1996. Čo je ešte horšie, Nemecká asociácia automobilového priemyslu (VDA) očakáva, že v roku 2020 upadajúci trend ešte naberie na sile.

Bude ešte horšie

Podľa predpovedí má tento rok klesnúť dopyt po nových autách z 80,1 mil. kusov na necelých 79 mil., čo by znamenalo ďalšie obmedzenie výroby a hromadné prepúšťanie. Olej do ohňa prilial aj Opel, ktorý oznámil, že prepustí 4100 zamestnancov. Podľa servera Automotive News Europe sa k danej situácii vyjadril aj nemecký minister práce, ktorý očakáva, že len v januári 2020 kvôli škrtom v automobilom sektore zostane v problémoch až 113 500 zamestnancov.

Vláda chce straty kompenzovať

Kvôli hroziacim sociálnym nepokojom vyrukovala nemecká vláda s riešením, kedy chce rýchlo upraviť legislatívu tak, aby mohla finančne kompenzovať straty v konkrétnom priemyselnom sektore. Vo výraznejšej miere sa tak rozšíria finančné „injekcie“ do spoločností, ktoré budú mať nadbytok výrobných kapacít. Plánom je zamestnancov neprepúšťať, ale zaradiť ich do programu tzv. „zníženej práce“, čo znamená poslať ich domov za časť mzdy. Rovnaký nástroj vláda uplatnila aj pred jedenástimi rokmi, kedy prepukla prvá vlna novodobej krízy. V tom čase takto „dotovala“ 1,4 mil. zamestnancov v rôznych sektoroch hospodárstva.

Kto za to môže?

Čoraz častejšie sa kompetentní nahlas pýtajú, prečo sa Európa dostala až do takejto situácie a či to muselo zájsť až tak ďaleko. Podľa odborníkov je súčasná situácia výsledkom kombinácie viacerých negatívnych faktorov. Či to už je aféra Dieselgate, zahraničná politika Číny a USA, alebo v neposlednom rade aj príliš silný tlak na európsku emisnú politiku. Podľa Carstena Schneidera z SPD je problémom aj slabá flexibilita automobilového priemyslu. Nech však už je príčina akákoľvek, isté je to, že automobilový priemysel Európy momentálne stojí nad priepasťou. Nastolený trend vývoja a hromadného predaja elektrických áut zaostáva za pôvodnými očakávaniami a prehnane optimistické scenáre jednotlivých politických garnitúr si už začínajú vyberať tvrdú daň.

zdroj: Bloomberq, Automotive News Europe