Automobilka Toyota v spolupráci so spoločnosťou Sharp a japonskou organizáciou NEDO (New Energy and Industrial Technology Development Organization) vyrobila prototyp plug-in hybridnej Toyoty Prius PHV pokrytej výkonnými solárnymi článkami schopnými produkovať podstatne viac elektrickej energie, než súčasné Priusy vybavené solárnou strechou. Cieľom celého projektu je vyladiť technológiu do podoby sériovej výroby, ktorá by Toyotu posunula opäť vyššie na rebríčku producenta ekologických vozidiel s alternatívnymi pohonmi.

"Solárny" Prius má článkami pokrytú motorovú kapotu, strechu, zadné okno a veko kufra. Konštruktéri ešte pracujú na ich mechanickej odolnosti (musia odolávať krupobitiu, ľadu a pod.).

Aktívny film hrubý len 0,03 mm

Pri vývoji „solárnej“ Toyoty nešlo len o jej pokrytie aktuálnymi solárnymi článkami, naopak, cieľom celého projektu je zdokonalenie solárnej technológie a zvýšenie jej účinnosti. A to sa zatiaľ darí. Podľa konštruktérov im stačí aktívny film hrubý len 0,03 mm a pri danej ploche z neho dokážu dostať výkon 860 W. Kým doterajší solárny panel používaný Toyotou má účinnosť 22,5 %, novinka ju zvýšila až na 34 %.

Ak by ste denne jazdili povedzme len 40 km a vždy si dali medzi nabíjaním deň prestávku, dokážete už dnes jazdiť len na solárnu energiu. Toyota to chce ešte zlepšiť.

Nabíja aj počas jazdy

Vďaka vyššiemu výkonu článkov pribudla ich schopnosť dobíjať trakčné akumulátory auta aj počas samotnej jazdy. Reálne tak predĺžia dojazd Priusa PHV. Konštruktéri riešia, ako v čo najväčšej možnej miere zvýšiť ich účinnosť, už teraz sú však v štádiu, kedy dokážu počas jedného dňa počas odstavenia auta vyrobiť dostatok elektrickej energie na 44,5 km. Auto je stále v štádiu prototypu a podstupuje rozsiahle testovacie programy, už teraz je však takmer jasné, že sa dostane do sériovej výroby. Kedy to bude, Toyota zatiaľ neupresnila.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov