Christain Strube z predstavenstva automobilky Škoda Auto sa otvorene rozrozprával o elektromobilite, jej výhodách, prínose, ale aj slabých stránkach, vďaka ktorým stále otvára priestor pre moderné spaľovacie motory. A toho sa automobilky veľmi ochotne chytajú, nie je totiž žiadnym tajomstvom, že na elektromobilitu treba najskôr niekde zarobiť. A ako inak, ako práve predajom áut so spaľovacími motormi.

Rovnako ako všetci ostatní, si pri znižovaní flotilových emisií pomáha plug-in hybridnými autami aj Škoda Auto.

Elektrika nie je riešením pre všetkých

Strube sa rozrozprával aj pri odpovedi na konkrétnu otázku, prečo sú spaľovacie motory pre automobilku Škoda Auto stále tak veľmi dôležité. „Tu hrá úlohu niekoľko faktorov. Na prvom mieste je dopyt, hoci totiž rastie podiel elektrických áut, veľká časť zákazníkov dáva v súčasnosti stále prednosť autám so spaľovacími motormi,“ odpovedá Christian Strube. „Každá technológia sa navyše hodí pre iné použitie a má svoje špecifické výhody. Ak niekto potrebuje pohon všetkých kolies, veľký krútiaci moment, či často ťahá príves a to všetko pri veľkom dojazde, potrebuje naftový motor. Pre každého, kto nemá prístup k nabíjačke v meste, je zasa omnoho vhodnejší malý benzínový motor s hybridným pohonom,“ pokračuje Strube. Zároveň však nezabúda na ďalšiu dôležitú vec a otvorene priznáva: „Nesmieme zabúdať ani na to, že spaľovacie motory nám zarábajú peniaze, vďaka ktorým môžeme vyvíjať elektromobily.“ Práve preto zdôrazňuje, že je pre automobilku mimoriadne dôležité pokračovať v ďalšom vývoji spaľovacích motorov a nelámať nad nimi palicu skôr, než to bude nevyhnutné.

V EÚ patrí najbližšia budúcnosť asi naozaj elektrickým autám, ich vývoj však treba zaplatiť a na to hľadajú fabriky peniaze, kde sa len dá. Aj z predaja spaľovacích motorov.

Bezpečnosť elektromobilov pri náraze je skutočnou výzvou

Strube sa však otvorene vyjadril aj na adresu elektrických škodoviek. „Elektromobilita vyžaduje nové špeciálne technológie a schopnosti v mnohých ohľadoch. Jednou z nich je pasívna bezpečnosť. Nie preto, že by boli elektrické autá nebezpečnejšie, než tie so spaľovacími motormi, ale preto, že batériové vozidlo sa musí konštruovať úplne inak. Batéria siaha cez celý podvozok, čo má zásadný vplyv na správanie počas nárazu. Testujeme nové scenáre nárazov, v rôznych rýchlostiach a zároveň skúmame aj správanie ďalších komponentov elektrického pohonu,“ pokračuje vo vysvetľovaní Strube.

Elektrické pohony už prenikajú aj do segmentov, kde to bolo donedávna tabu. Príkladom je aj Octavia RS iV.

Elektromobil je veľmi tichý a to je problém

Často sa hovorí o príliš tichej prevádzke elektrických áut najmä v súvislosti s bezpečnosťou chodcov, ktorí ich môžu na ulici ľahko prehliadnuť. Christian Strube však upozorňuje aj na ďalší fakt. „V elektromobiloch človek vníma zvuky, ktoré predtým prehlušil spaľovací motor. To pôsobí rušivo, musíme preto premýšľať, ako s tým naložiť. Tichý pohon v spojení s extrémne odhlučneným interiérom prinášajú nové možnosti, ako posádke dopriať uvoľnený zážitok z jazdy,“ hovorí na adresu vývoja akustiky v Škoda Auto. Christian Strube, ako človek zodpovedný za vývoj motorov, podvozkov a konektivitu hovorí aj to, že pri elektrických autách je mimoriadne dôležité popasovať sa aj s ich nadpriemernou dynamikou. Inžinieri to pritom musia robiť úplne inými cestami, ako povedzme pri benzínovej Octavii RS. Nová doba si skrátka žiada nové riešenia. Netreba vedieť čítať medzi riadkami, aby každý pochopil, čo sa Strube v rozhovore snažil povedať – spaľovacie motory nekončia a ich ďalší vývoj je stále dôležitý. Aj pre naštartovanie a uvedenie samotnej elektromobility do bežného života.

zdroj: Škoda Auto